HELVETETS PORT – “From Life to Death

Na een pauze van negen jaar tussen het laatste wat ze hebben uitgebracht en dit nieuwe werk zijn ze terug. De band heeft een paar albums uitgebracht die positief in de smaak vallen waardoor dit ook interessant zou moeten zijn. In ieder geval het album heet From Life to Death in bevat maar liefst 14 nummers die bij elkaar voor een uur aan heavy metal moeten zorgen. Het album komt de 23e uit via Soulfood.

Toen het album begon was het zeker even inkomen. Wat je meteen opvalt is dat het drumwerk echt maar minimaal is. De drums zijn zo ontzettend simpel en veranderen amper. Eigenlijk wordt er gewoon het hele nummer hetzelfde gespeeld. De breakdowns komen overigens heel karig over in plaats van vol met power. Ondanks de eerste nummers niet heel erg uniek of speciaal zijn heeft het wel een erg hoog heavy metal gehalte. Ze proberen wel op hun eigen manier uniek te zijn. Dit voornamelijk doordat je soms een hoog piepstemmetje erboven uit hoort. Als je houdt van heavy metal dat heel veel kracht heeft dan zit je hier niet echt goed. Het komt tot nu toe heel erg suf over. Als je erg ervan houdt dat er in andere talen dan Engels wordt gezongen dan kan je het beter wel even checken. Het zesde nummer word je ingeleid met hoef getrappel. Gelukkig krijg je daarna wel even iets krachtige muziek dan de nummers hiervoor.

Op de tweede helft van From Life to Death stuiten we op ”White Diamond” een ontzettend vrolijk deuntje om zo te zeggen. Maar jammer genoeg wordt het wel eentonig wegens de weinige afwisseling. Het riffje van ”Hero of an Age” is wel op zich een leuk riffje om te horen. Dit nummer pakt net wat beter uit dan de rest op dit album. Het negende nummer gaat naar een tijdje ook echt vervelen doordat de lyrics ook niet bepaald interessant is. Bij O”rions Bälte” kon ik bij de opening bijna niet mijn lach inhouden. Sorry daarvoor, normaal zeik ik bands niet zo af maar vond het gewoon erg grappig. Daarna gaat het nummer eigenlijk verder zoals je tot nu toe hebt gehoord. Dus ik hoef geen worden eraan vuil te maken. Bij ”Night of the Innocent” komen we eindelijk bij het einde van From Life to Death na bijna een uur van suffe deuntjes.

Normaal gesproken ben ik echt dol op een goed potje heavy metal maar dit stelt me enigszins wel teleur. Er zitten riffs ertussen die gewoon ontzettend suf zijn. Zo simpel en totaal niet afwisselend dat het gewoon saai is. De drums zijn idem dito, geen afwisseling en ontzettend simpel. Een beginnende drummer kan dit nog spelen. Dat geld overigens voor elk instrument op dit album aangezien je maar 2 riffs ofzo hoeft te leren per nummer. Wat ook opvalt is dat als er een solo is dat meteen het geluid ontzettend anders is. Het is totaal niet mooi gedaan hoe het geluid in elkaar zit bij de solo’s. Je hoort vaak een scheller geluid terwijl de rest wat zachtaardiger is. Ik vraag me wel af hoe serieus de band is als je jezelf zo noemt: Witchfinder, K. Lightning, Inquisitor, Virgin Killer en O. Thunder. In ieder geval je kan ze wel zeker uniek noemen door wat ze doen en hoe ze zijn. Maar de kwaliteit die ze hebben geleverd valt zeer tegen. Dit was Helvetets Port met From Life to Death.