High Fighter – Champain

Tegenwoordig zijn er talloze metalbands met een vrouw aan het front. Echter, in de sludge metal zijn deze minder vertegenwoordigd. Hoe dat komt, zal het Duitse High Fighter een zorg zijn. Zij zijn immers wel een door een dame aangevoerde band in die hoek. Via Argonauta Records komt High Fighter met Champain.

Champain is de opvolger van het uit Scars & Crosses en daarmee de tweede langspeler uit de carrière van deze uit Hamburg afkomstige band. Nadat in ‘Before I Disappear’ nog enkele rustige noten worden aangeslagen, barst de bom los. High Fighter walst over alles en iedereen heen die op hun pad komt. De combinatie van brute vocalen en cleane partijen geeft veel energie aan de muziek. Dat komt ook in het met doom startende ‘Kozel’ ook sterk naar voren. Daar start Mona Miluski echter clean en wordt het geheel gaandeweg bruter. De ijzersterke riff voor de psychedelische solo is hier kenmerkend in.

Van de elf nummers op Champain  is ‘Interdark’ de enige track die niet als nummer kan worden beschouwd. Het is een inleidend spel op ‘When We Suffer’. Die track, welke eerder al als single de wereld in is geslingerd, is op zijn beurt weer de enige track waar High Fighter gezelschap krijgt. Anton Lisovoj van Downfall Of Gaia komt daar meedoen. Dat is een leuke afwisseling. Overigens is die track een aanrader voor iedereen die kennis wilt maken met High Fighter. Echter, dat geldt voor alle overige nummers op Champain ook.

Als sludge metal onder aanvoering van een dame zo klinkt, zullen er veel meer metalheads naar deze uitwerking gaan kijken. High Fighter bewijst namelijk met Champain geen eendagsvlieg te zijn. Deze tweede langspeler uit hun carrière hakt er aan alle kanten in.