Hitherside – Blue Lotus

Enkele jaren geleden bleek al dat het Belgisch-Amerikaanse duo Hitherside de kneepjes van de metal goed in de vingers had. Daarbij moet de kanttekening worden gemaakt dat die kneepjes allemaal bij Sam Oerlemans in de vingers zitten, want hij is verantwoordelijk voor alle instrumenten bij Hitherside. Jennifer Summer completeert het duo met haar vocalen. Via Painted Bass Records komt Hitherside nu met Blue Lotus.

De nieuwe plaat van Hitherside is gevuld met negen nummers. Daarin is de rolverdeling als hierboven al aangehaald. Alleen in ‘Get It Back’ is het Dick Verbueren die achter de drumkit te vinden zit, iets wat Stefan Maas onder andere bij de optredens van Hitherside doet. Overigens is ‘Get It Back’ een track waarin de metal goed duidelijk wordt. De female fronted metal blijft toegankelijk door de vocalen van Jennifer Summer. Toch zijn er genoeg aanknopingspunten te vinden die het voor de metalhead ook echt naar metal laat smaken. Dat zit hem dan in de gitaarpartijen en het drumwerk.

Dat Hitherside ook de liefhebbers van de progressieve rock weet in te pakken, blijkt in ‘Insignificant Other’. Daarin klinken de vocalen rustiek en staan de melodielijnen op de gitaar symbool voor de flirt met de progressieve rock. In ‘Honeydripper’ doet Hitherside het zelfs nog een stapje rustiger aan. Dat zorgt er wel voor dat het opzwepende ‘Knock ‘em On Back’ nog steviger uit de hoek komt. Daarin blijkt ook dat Hitherside de metal ook op een gewaagde, en tevens ook geslaagde, manier durft te benaderen.

Het klinkt als een voltallige band, maar het is echt het werk van een duo: Hitherside. Blue Lotus laat horen dat dit duo elkaar goed heeft gevonden en dat ze nog steeds groeiende zijn. Female fronted metal met een progressieve twist.