Hubris – Metempsychosis

Als je acteert zonder een vocalist in de gelederen, is het soms lastig om de luisteraar te binden middels een thema. Dat heeft het uit Zwitserland afkomstige Hubris op de nieuwe plaat wel getracht. Deze band kwam onlangs via Art As Catharsis Records met de langspeler Metempsychosis.

Hubris opent met een track van ruim meer dan elf minuten. Direct wordt duidelijk waarom. Deze band heeft de post-rock als uitgangspositie voor hun muziek. Met hallucinerend gitaarspel als in Russian Circles weet dit gezelschap de luisteraar te betoveren. Dat komt mede doordat men in ‘Hepius’, wat de openingstrack van de plaat is, ook goed speelt met de contrasten binnen de muziek. Na vier minuten wordt de metal er ineens bij betrokken, waardoor men meer de kant van ISIS op gaat, om even later de rust weer te laten zegevieren.

De zes tracks worden gedreven door de Griekse mythologie. Dat valt af te lezen aan de titel. ‘Dionysus’, welke ook meer dan tien minuten duurt, start fel maar weet daarna juist in de rust te betoveren. De strijd van Dionysus lijkt op deze manier, zonder woorden dus, wel hoorbaar te zijn. Hier wordt ook goed gebruik gemaakt van de intensiteit van de muziek. Hubris durft het aan om zich vanuit een heavy situatie helemaal terug te trekken, om van daaruit als dier dat ontwaakt uit de winterslaap alles weer rustig aan op te gaan pakken.

Metempsychosis telt dus zoals gezegd zes nummers. De langste daarvan is de opener van de schijf, het eerder aangehaalde ‘Hepius’. ‘Icarus’ is met een paar tellen meer dan vijf minuten veruit de kortste track op deze langspeler. Hier laat Hubris horen dat deze ook kan spelen met sferische geluiden en samples. Op die manier is er toch een stem hoorbaar op deze derde langspeler van deze Zwitsers.

Het is als instrumentale band niet altijd makkelijk om de aandacht vast te houden van de luisteraar. Hubris mag zich op de borst kloppen met deze release, want de vierenvijftig minuten zullen door de luisteraar als een mooie muzikale reis door de Griekse mythologie worden ervaren.