Human Impact – Human Impact

Het is een nieuwe naam in de muziekwereld, maar wie beter leest weet dat het geen broekies zijn die achter deze groep schuil gaan. Human Impact bestaat namelijk uit leden die hun sporen hebben verdiend in onder andere Swans, Cop Shoot Cop en Unsane. Via Ipecac Recordings komt Human Impact met de debuutplaat die simpelweg Human Impact heet.

De ritmesectie van deze band bestaat uit Phil Puleo op de drums en Chris Pravdica als bassist. Wie dat weet, weet dat er een sterke basis ligt. Dat blijkt ook gelijk in ‘November’. Daarnaast wordt de muziek ook gevoed door invloeden vanuit de postpunk. Dat blijkt bijvoorbeeld ook sterk in van ‘E605’. Zie het dan als een combinatie van Joy Division, Editors en Swans. Die combinatie zorgt ervoor dat de elementen alleen maar nog sterker uit de verf komen. Overigens is dat nummer wel echt een aanrader om een mooi beeld te krijgen van Human Impact.

Dat Human Impact niet louter in één hoek te vinden is, blijkt in ‘Protester’. Dat nummer heeft een basis die bijna als funky te bestempelen is, terwijl At The Drive-in of The Mars Volta ook van invloed lijken. Qua vocalen sluit Human Impact daar ook bij aan. En wat is er nou nog genialer dan postpunk en experimentele rock met een stemgeluid dat doet denken aan Cedric Bixler-Zavala?

In een kleine driekwartier speelt Human Impact op haar debuutplaat tien tracks. Daarbij moet wel gesteld worden dat ‘Relax’ vijftig secondes aan een stressvolle opbouw in een sferisch moment betreft. ‘Portrait’, welke de langste track op Human Impact is, laat horen dat Human Impact de nummers ijzersterk weet op te bouwen. Hiervoor moet ook de intensiteit, waarmee de ritmesectie goed weet te doseren, een compliment verdient.

Human Impact mag de muziek misschien op een lichtelijk eigenzinnige manier inrichten, het is een band om in de gaten te houden. Hier lijken de grootheden van de postpunk, postrock en post-hardcore samen te komen in een hier en daar heerlijk zwevende blend vol verrassingen.