Inadream – No Songs For Lovers

Er is waarschijnlijk iets gebeurd waar niet iedereen van op de hoogte was. Bochum ligt toch echt anno 2019 in Duitsland. Wie de tonen van de uit Bochum afkomstige band Inadream hoort, zal toch stellen dat het hier echt om een Britse band gaat. En nu, zelfs na de Brexit zal Bochum toch gewoon tot het Duitse rijk behoren. Via Echozone komt deze band met zijn debuutalbum: No Songs For Lovers.

Inadream staat voor post-punk en zou regelrecht uit een willekeurige stad in het Verenigd Koninkrijk van eind jaren ’70 tot begin jaren ’90 kunnen komen. ‘And If’ laat horen dat Inadream ergens halverwege The Clash en Joy Division lijkt te zitten. Dat komt ook in opener ‘Romantic Tragedy’ naar voren. Doordat Inadream als geheel de post-punk uitademt, is het makkelijk er in mee te gaan.

No Songs For Lovers telt in het totaal tien tracks. Gezien het genre is het niet gek dat de lengte van de schijf maar drieëndertig minuten bedraagt. Afsluiter ‘No Songs For Lovers’ heeft met zijn vier en een halve minuut daarin nog een belangrijk aandeel. ‘Love Me Or Leave Me’ en het eerder al aangehaalde ‘And If’ laten horen dat Inadream helemaal niet veel speeltijd nodig heeft om een pakkend liedje in elkaar te zetten. Daar ligt ook de kracht van deze groep. Eenvoud is troef.

Bochum mag dan misschien een bijzondere plaats zijn als uitvalsbasis voor een post-punk band die zo uit de Britse jaren ’80 lijkt te zijn gekomen, het klopt allemaal wel. No Songs For Lovers is een debuut van Inadream dat smaakt naar meer.