Inez – Now

Geboren in de contreien van Basel, maar ook geboren met Cubaanse roots. Dat kenmerkt de Zwitserse muzikante Inez Brodbeck. Daarbij komt ook dat ze door Havanna is getrokken om Cuba beter te leren kennen op het moment dat haar vader al was overleden. Dit zijn ingrediënten die belangrijk zijn om de sound van Inez te begrijpen. Onlangs kwam ze via Czar Of Crickets met Now.

De tien nummers op Now vormen een mooie wandeling door een divers landschap. Daarbij geldt Inez als haast vertellende gids. Elementen komen terug en de countrystyle gitaar ondersteunt het gevoel. ‘Hoy’, wat in het Spaans wordt gezongen, en ‘In A Minute’ laten horen dat de Cubaanse invloeden duidelijk te horen zijn. Combineer dat met de country en een vleugje folk en men heeft deze unieke sound. Dat het ook heel anders kan zijn, blijkt in  ‘Prophet’. Samen met de donkere mannenstem neemt Inez de luisteraar mee door een donker bas. Het bos is angstaanjagend, maar in haar bijzijn zal de luisteraar zich veilig voelen.

Deze derde langspeler van Inez duurt iets meer dan veertig minuten. De veelzijdigheid in haar muziek is de grootste troef. Daarbij weet Inez de rust altijd te bewaren. Daarom blijft het gedurende de tracks een aangename wandeling. Soms is het wat intenser, soms zwoeler, maar het is duidelijk dat Inez leidt. En of er dan een mondharmonica het landschap vult of juist goed geplaatste percussie, het blijft de tocht van Inez.

Now  is een verrassende plaat, eentje die men ook niet direct op dit label zou verwachten. Toch laat Inez met deze schijf horen dat ze de zaken goed voor elkaar heeft. De verschillende culturen worden verenigd in een mooie sound.