INGRIMM – Auf Gedeih und Verderb

Ingrimm, of hoe ze hiervoor heette Igni et Ferro heeft een nieuw album voor ons. Onze oosterburen hebben al vier langspelers uit weten te brengen. Hun genre is folk metal die uiteraard in een Keltisch jasje zit. Dus verwacht een krachtig metal album waarin je ook instrumenten als een doedelzak, viool of een fluit kan verwachten. Alle nummers op dit nieuwe album ”Aug Gedeih un Verderb” zijn in het Duits. Denk hierbij aan onze Heidevolk maar dan in het Duits en uiteraard net wat anders. ”Aug Gedeih un Verderb” vormt zich door 12 krachtige nummers die bij elkaar zorgen voor 45 min aan herrie die je meesleept de Keltische tijd in. Dit stukje folk komt 10 januari uit via Hardy Entertainment.

Wanneer de eerste tonen van ”Aug Gedeih un Verderb” worden gespeeld, kom je al snel in hun Keltische sfeer. Deze Keltische sfeer wordt ondersteund door krachtige drums en een bombastisch gitaarspel. Het tweede nummer is lekker laag maar geeft een beetje een Amon Amarth sfeer. In de eerste paar nummers gebeurt er redelijk veel. Je hoort buiten de standaard instrumenten ook een viool, draailier en een doedelzak. In ”Aug Gedeih un Verderb” is er ook plaats voor akoestische momenten. Alleen alle akoestische stukken duren alleen vaak erg kort tot nu toe. Dit maakt het vrij chaotisch en zorgt ervoor dat er geen rust is. ”Glück in Sicht” is een nummer dat de bombastische toon voortzet maar wel een minpuntje heeft. Dit is dat er grunts in voorkomen die totaal niet passen erbij.

Er zat even een rust momentje van klassieke tonen voordat ”Aug Gedeih un Verderb” verder ging. Dit duurde nog geen 15 seconde en toen was de rust weg. Als die akoestische stukken wat langer zou duren zou de aandacht er meer bij blijven. Tot nu toe knalt het album er echt doorheen zonder rust. Wat ze wel meer doen op de tweede helft is nummers waarbij je kan mee schreeuwen in het Duits. ”Ich Bin ein Man” is hier een voorbeeld van. Midden in het nummer heb je een heerlijke Schotse sfeer met de doedelzak die de andere instrumenten overneemt. De opening van ”Der Schinder” is net wat anders dan de nummers hiervoor. Het heeft meer rust erin en straalt alsnog kracht uit. De backing vocalen maken het erg passend. Overigens zijn de backing vocalen op dit hele album een goede passende versterking. Met ”Schuldig oder nicht” komt ”Aug Gedeih un Verderb” tot een einde.

Na 12 nummers die allemaal hun eigen unieke kantje hebben komen we aan bij de conclusie. De muziek is vrij krachtig, bombastisch en er gebeurt redelijk veel. De typische klanken van een folk metal bandje vind je er direct in terug. Wat opvalt is dat er ontzettend veel gedempt gespeeld wordt in de gitaarlijn. Elk nummer begint redelijk origineel maar naarmate van tijd begint het allemaal hetzelfde te worden. ”Aug Gedeih un Verderb” gaat er in een net wat rap tempo er doorheen. De akoestische stukken hadden wat langer gemogen. Dat het in Duits wordt gezongen zorgt voor wat extra kracht achter de muziek. Ingrimm is gewoon een bandje die je live moet ervaren in plaats van thuis. En dat geld dus ook voor dit album ”Aug Gedeih un Verderb”. Live zou dit net wat meer uitpakken en meer tot leven komen. Hier moet je gewoon op los gaan in kilt en al.