Inna De Yard – Inna De Yard – Soundtrack

Zoals het vroeger was, is het nergens. Of toch niet? Het reggae-gezelschap Inna De Yard heeft namelijk voor de nieuwe plaat alles op de wijze van vroeger gedaan. Dat betekent dat de muziek is opgenomen in de yards van Kingston, zoals het vroeger ook ging. Via Wagram Records komt de groep met Inna De Yard – The Soundtrack.

Nog voordat de plaat is opgezet, valt de toevoeging in de titel op. De muziek is inderdaad behorend tot een film gemaakt door de Engelse regisseur Peter Webber. Daarin staat Inna De Yard centraal. Natuurlijk doen zij dat ook op deze plaat. Onder aanvoering van een imposant aantal frontmannen weet Inna De Yard de reggae te vertolken op een wijze die veel meer past bij Jamaica dan de meeste commerciële dat doet. Dat valt bijvoorbeeld sterk op in ‘Row Fisherman’. Cedric Myton, bekend van The Congos, neemt de luisteraar daar bij de hand. De plaat neemt het gevoel van het eiland zo mee de huiskamer in. Voor hen die daar nog nooit zijn geweest, ga en verbaas je!

Voor de leken in de reggae heeft Inna De Yard ook nog momenten van herkenning. ‘Everything I Own’ is daar een goed voorbeeld van. Het nummer, dat wordt aangevoerd door Ken Boothe, is natuurlijk wereldwijd meer dan bekend. Dat komt dan niet alleen door het origineel van Bread of de versie van Boy George. ‘Ain’t No Sunshine’ is ook zo’n hoogtepunt voor veel mensen. Hier wordt Inna De Yard gesierd door de vrouwelijke vocalen van Horace Andy. Hoe dat op de plaat staat, waant de luisteraar zich in de Jamaicaanse zon.

Het is knap als artiesten het gevoel van het opnemen ook daadwerkelijk naar de huiskamer (of auto) weten te brengen. Het collectief van Inna De Yard is daarin op Inna De Yard – The Soundtrack zeer zeker geslaagd. Tevens laten de muzikanten op een prachtige wijze horen waar reggae in Jamaica nu echt voor staat.