ISTAPP – The Insidious Star

Istapp is terug met hun vierde langspeler The insidious Star. De Zweedse mannen maken krachtige, snelle black metal die ook erg melodieus is. Behalve typische black metal hebben hun ook clean vocalen en hoor je af en toe wat folk erin terug. Dit zorgt voor een unieke combinatie waardoor je hun makkelijk kan onderscheiden. Van de originele line-up is er maar één iemand over gebleven namelijk de Fjaler. Fjaler is grotendeels verantwoordelijk voor alle instrumenten. De rest is er in de loop van de jaren bijgekomen. Hun nieuwe plaat betreft negen nummers die 26-04-2019 worden uitgebracht door Trollzorn Records.

Het album begint meteen krachtig met hun nummer ”Eternal Winter”’. Het is snel, krachtig maar ook erg melodieus. Het samenspel tussen de zanger Tizheruk en de clean vocalen van Gangliri zorgen voor een perfecte combinatie. Tizheruk is ook veelzijdig, hij is niet alleen verantwoordelijk voor de vocalen maar ook voor het gitaar spel. Na een goede opener komen we aan bij ”Dit Solen Aldrig Nar”. Het nummer heeft rustige en wat snellere stukken maar het mooiste is de atmosfeer van het nummer. Het nummer heeft ook iets vrolijks wat natuurlijk opmerkelijk is voor black metal. Ditzelfde geld ook voor het derde en vierde nummer op de plaat. Vooral de harmonieën die gespeeld worden zorgen voor een sfeer die je ook terugvindt bij folk. ”Muspelheim” is echter een nummer waarbij je meer rauwe black metal in terug vindt. Ze weten goed rauwe black metal te combineren met melodieën.

”The Alliance of Cold” heeft een beat erin die als vrolijk omschreven kan worden. De vele riffs en melodieën die het zo vrolijk maken gaan op een geven moment wel erg op elkaar lijken. Ook hebben we tot nu toe nog niet veel clean vocalen gehoord maar op enkele nummers terwijl dit juist de nummers vet maakte. Gelukkig komen deze vocalen terug bij hun titeltrack ”The insidious Star”. Het is een wat rauwer nummer vergeleken met de rest. Aan de ene kant is het anders dan de rest maar aan de andere kant hoor je wel goed erin terug dat het bij deze plaat hoort. Ondertussen komen we aan bij nummer acht van deze plaat. Hierin komen elementen terug die we al hebben gehoord in de loop van The insidious Star. De plaat eindigt met ”Orrekulle” waarin ze nog één keer aan ons laten zien wat ze in huis hebben.

The insidious Star heeft buiten black metal om veel folk invloeden. De melodieën gaan op een gegeven moment wel op elkaar lijken. Desondanks blijft het een plaat die goed in elkaar zit. Er had wel op sommige punten meer black metal in gemogen. Het heeft nogal de neiging dat de folk sfeer overheerst. De clean vocalen van Gangliri hadden ook meer naar voren mogen komen. Op de meeste nummers komt hij echter niet naar voren. De nummers waarbij hij meer naar voren komt zijn krachtiger. Het zorgt juist voor een wat sterke combinatie samen de vocalen van Tizheruk. The insidious Star ging sterk van start maar het einde van het album was niet hun sterkste nummer. Het album heeft zijn sterke kanten en zijn mindere kanten. De gitaar harmonieën overheersen voornamelijk op dit album. Voor iemand die van snelle, melodieuze black metal houdt is het een aanrader.