Jinjer – Macro

De uit Oekraïne afkomstige metalband Jinjer geldt inmiddels al lang niet meer als band to watch. Het viertal heeft zich in sneltreintempo naar de top van de internationale metalscène gewerkt. Eerder dit jaar bracht de band de EP Micro uit. Die schijf wordt nu gevolgd door de langspeler Macro. Die komt uit via Napalm Records.

De kracht van Jinjer zit hem in het adapteren van vele stijlen. De groep heeft invloeden uit de death metal, progressieve metal, rock en flirt daarbij ook nog met de grooves van de nu-metal. Tel daarbij op dat vocaliste Tatiana Shmayluk zowel de cleane vocalen als screams beheerst en men snapt dat de sound van Jinjer heel divers is. Muzikaal zijn er dan ook invloeden in ‘On The Top’ te horen van bijvoorbeeld Textures. De manier van gitaarspelen en het wegleggen van ritmes, het spelen met de diverse vocalen en het niet houden aan gebaande paden ligt helemaal in de lijn van deze ter zielen gegane Nederlandse band.

Op Macro  zijn in het totaal negen nummers te horen. Dat Jinjer ook buiten haar eigen straatje winkelt voor invloeden blijkt sterk in ‘Judgement (& Punishment)’. In dat nummer, welke ook al uit is gekomen als single, laat de band horen makkelijk van metal naar reggae, naar death metal en vervolgens naar progressieve metal te kunnen switchen zonder dat er ook maar iemand af zal haken bij deze opwindende mash-up van stijlen. Een belangrijke rol is hier weggelegd voor de ritmesectie. Door dat ijzersterke fundament, iets wat overigens geheel Macro te bewonderen is, geeft Jinjer de rest van de wereld het nakijken.

In ‘Retrospection’ eert Jinjer haar eigen moedertaal ook nog. Zwaar groovend en af en toe frivool verleidend weten de muzikanten een ideale basis weg te leggen om het Oekraïense woord te verspreiden. Shmayluk grijpt echter in dit nummer toch ook nog terug naar de Engelstalige vocalen. Die afwisseling past geheel binnen dit nummer. Tevens moet hier ook een extra compliment voor het slagwerk worden gegeven. De sound van de snare zorgt ervoor dat men het gevoel heeft dat er extra slagwerkers aan te pas zijn gekomen.

Macro zal er voor gaan zorgen dat de ster van Jinjer alleen nog maar verder zal gaan reizen. Onlangs noemde Sepultura-frontman Derrick Green tijdens zijn bezoek aan Duycker te Hoofddorp Jinjer als een van de bands van de nieuwe generatie die hij enorm adoreert. De band laat op deze plaat horen dat die woorden waar worden gemaakt. Jinjer ís metal anno 2019.