Jolly – Family

The Audio Guide To Happiness part I & II en Forrty Six Minutes, Twelve Seconds Of Music waren tot op heden de releases waarmee de Amerikaanse rockers van Jolly zijn fans vermaakte. Sinds 2015 werd er gewerkt aan een langspeler, maar dat vergde tijd. Eerder dit jaar verscheen die dan eindelijk. Via Glassville Records kwam Family uit.

Naast de standaard versie van Family kent het album ook ene speciale uitgave. Die versie bevat een extra schijf waarop vijf nummers te vinden zijn. Daarmee geeft Jolly de luisteraar een mooie aanvulling op de originele schijf, alsmede een andere inkijk. ‘Ava’ staat namelijk op deze disc in een akoestische versie.

De negen nummers op de standaard versie van Family  laten horen dat deze Amerikanen zich in hebben gelaten met de progressieve rock van de recente decennia. ‘Lazarus (Space Masala)’ heeft iets weg van zowel Radiohead, Muse als ook hier en daar Alice In Chains. Het gesproken deel, waarvoor Shaun Roland een bijdrage komt leveren, zorgt er voor dat er een extra laag in het slepende nummer komt, terwijl het ook laat blijken dat Jolly goed nadenkt over hoe de muziek ingericht moet worden.

In het totaal schenkt Jolly de luisteraar meer dan vijftig minuten aan muziek. Zo’n twintig procent van Family is besteed aan ‘Let Go’. Deze track omvat een speelduur van bijna elf minuten. Mede daarom is deze track ook exemplarisch voor waar Jolly voor staat. De progressieve rock, waarbij de stem zelfs nog een beetje aan Kurt Cobain doet denken, staat namelijk als ene huis. In het nummer zit veel variatie, veel diepgang en vele constrasten. Het mooie hiervan is dat veel bands dan de luisteraar verliezen, Jolly niet. Zelfs als de metal de overhand neemt, duwt het de rockliefhebbers niet weg.

Wie van sterke eigentijdse progressieve rock houdt, zit bij de Amerikanen van Jolly goed. Family zal ongetwijfeld er voor gaan zorgen dat hun eigen familie van fans in een hoog tempo uitbreiding kan verwachten.