Kadinja – Super 90′

Het was in het voorjaar van 2018 toen de Franse metalband Kadinja op Submit Fest in de Baroeg een verbluffende show speelde. Hun mix, waarin de progressieve elementen de sound sterk beïnvloeden, stond als een huis. Nu komt die band via Arising Empire met de langspeler Super 90’.
Super 90’ is een plaat die laat horen dat Kadinja geen band is die gemakkelijk te begrijpen is. Net waar men denkt dat men te maken heeft met een progressieve metalband, schakelt het gezelschap ineens over naar redelijk toegankelijke stevige rock, om daarna zeer openlijk te flirten met de mathcore. ‘Muted Rain’ is daar een goed voorbeeld van. Het laat tevens horen dat, ondanks de talloze sprongen en bruggetjes in de muziek, het geheel wel goed in elkaar steekt.
Van de elf tracks op Super 90’ duren er bij Kadinja maar twee meer dan zes minuten. ‘Avec Tour Mon Amour’ en ‘Véronique’ zijn wat dat betreft bijzondere momenten op de plaat. Kadinja laat hier echter wel horen dat ze ook instrumentaal de luisteraar aan zich kunnen binden, vooral middels een strakke opbouw en daverende solo’s. Toch is het juist een kracht van de uit Parijs afkomstige band om de nummers niet te lang te maken. ‘Strive’ en ‘House Of Cards’ weten daardoor fans te winnen.
De metalpuristen die louter denken in hokjes, zullen snel afhaken bij Kadinja. Dat is niet erg. Smaken verschillen. Wie juist wel houdt van een flinke mengelmoes van stijlen, zonder dat de kwaliteit verloren gaat, zal aan Super 90’ van Kadinja veel plezier gaan beleven.