KARG – Traktat

Tijdens deze regenachtige dagen kan een potje black metal heerlijk zijn op zijn tijd. Dus dan komt het maar goed uit dat Karg met een nieuwe stukje black metal komt. In de loop van de jaren wist deze Oostenrijkse band al vijf albums uit te brengen en een aantal singles. Traktat is hun zesde volledige album dat op de markt komt en bestaat uit acht nummers. Deze acht nummers zijn bij elkaar bijna 40 minuten en nemen je mee op reis. Een reis waarbij veel gevoelens omhoogkomen. Een depressieve sfeer maar toch hier en daar een lichtpuntje. Voor black metal fans is het zeker interessant maar ook voor mensen die er niet van houden.

Een gedurfde set van Karg om een album te beginnen met een nummer van 10 minuten. Het positieve ervan is dat je direct in de sfeer wordt opgezogen. Natuurlijk kan het zwaar vallen maar tegelijk is het ook mooi en licht. De passie van deze twee personen is zeer groot, ze brengen het gevoel waar het nummer over gaat echt tot leven. De rustige intro van ”Stolperkenotaphe” zorgt voor een rustgevend gevoel. Het is akoestische en bouwt rustig aan op naar snellere materie. Ondertussen gebeurt er veel aan afwisseling op de achtergrond. Tussen de snoeiharde black metal riffs is er plaatst voor breakdowns die zorgen voor kalmte. Ondanks de nummers gemiddeld meer dan negen minuten duren valt het toch te verteren. Karg weet je echt mee te trekken in hun sfeer en je geboeid te houden tot de laatste toon.

De tweede helft van Traktat gaat rustig zijn weg. Net zoals in de eerste helft weten ze je te amuseren van het begin tot het eind. Het valt ja op na een aantal nummers dat de structuren erg doordacht zijn. Je hoort echt dat erover nagedacht is wanneer welk instrument erbij moet om het geheel af te maken. Het gevolg hiervan is dat je makkelijk in de sfeer blijft hangen. Tijdens het luisteren kwamen verschillende gevoelens omhoog. Voornamelijk miserie, angst en depressieve gevoelens. ”Alles was wir geben mussten” knalt vanaf de eerste momenten. Het komt sterk uit zijn schoenen en de boodschap komt goed over. Met ”Tod, wo bleibt dein Frieden?” sluit het album af, en kunnen we zeggen dat we van alles hebben horen voorbijkomen. Van chaotische stukken, stevige baslijnen, gevoelige melodieën en rustgevende stukken komt Traktat tot een einde.

Je merkt uiteraard wel dat het een negatieve sfeer heeft, het manisch depressieve valt hier en daar erg zwaar. De depressieve gevoelens, angst en verdriet geven aan de ene kant juist kleur aan Traktat en maakt het tot wat het is. De stem van de zanger J.J. is één van hun sterkere wapens die ze in de strijd zetten op het album. Het geeft extra kracht en nadruk op het gevoel. Op het hele album door hoor je dat er muzikaal ontzettend veel gebeurt. Behalve de basisinstrumenten is er ook plaats voor piano en viool, hier en daar weten die ook echt de gevoelige snaar aan te raken in de nummers. Er is veel afwisseling tussen black metal, melodieuze melodieën en rustige sombere stukken. De structuren zijn goed uitgedacht en zorgen ervoor dat je makkelijk het album in op gaat. Kortom een heerlijk stukje werk van Karg.

Latest posts by Nikky v.d.B. (see all)