Korpiklaani – Beer Beer

Dat Korpiklaani van een feestje houdt, is een publiek geheim. Dat deze Finnen daar de nodige alcoholische versnaperingen bij op een voetstuk plaatsen, moge ook bekend zijn. In dat kader is de nieuwe release ook echt Korpiklaani. Beer Beer is een ode aan het eeuwenoude drankje en komt uit via Nuclear Blast.

Wie deze release goed wilt begrijpen, moet zijn talen beheersen. In het totaal staat er slecht voor zo’n drie minuten aan muziek op. Die minuten komen heel vaak naar voren. De single ‘Beer Beer’ wordt in menig taal uitgevoerd met daarbij leuke gasten. Dat ons eigen Heidevolk hiervoor ook een duit in het zakje mocht doen, is leuk. Korpiklaani’s nummer wordt geheel in zijn Nederlands gezongen, ware het dat de track wel ‘Beer Beer’ heet en niet ‘Bier Bier’. Misschien was het te verwarrend omdat er al een ‘Bier Bier’ op de plaat staat, uitgevoerd met Gerre van Tankard. Echter, dat is Duits. ‘Beer Beer’ is overigens ook titel van de Russische en Griekse versie.

Dat de muziek soms wel een beetje veranderd wordt, blijkt in ‘Shai Shai’. Deze versie wordt gespeeld met Nytt Land. Het nummer blijft herkenbaar, ondanks dat er een Aziatisch meisjeskoor doorheen jengelt en een Aboriginal af en toe een bierboer laat. Overigens kunnen het hier ook andere talen zijn, maar het is nu eenmaal een feit dat de ongetekende nog net niet alle talen spreekt. In dat kader kan er veel meer plezier beleefd worden aan ‘Beer Kill Kill’. Daar komt Zetro van Exodus meeschreeuwen. Daarvoor past Korpiklaani de teksten wel even aan.

De ode van het bier is op sommige momenten leuk, sommige doet deze snel verlangen naar een nieuw biertje en op andere momenten naar een biertje om mee te dansen. Feit is dat het bier op Beer Beer meer centraal staat dan in de invulling van de muziek.

Latest posts by Ralf W. (see all)

Realisatie: Rick van Geel