Kvelertak – Splid

Kvelertak. Juist, die eigenzinnige band uit het hoge noorden. Die band heeft zich misschien een beetje stil gehouden, maar dat was niet zonder reden. Er werd gewerkt aan een nieuwe plaat. Die langverwachte plaat, welke de eerste is met de huidige zanger, komt uit via Rise Records en heeft de naam Splid gekregen.

Deze band staat natuurlijk ook bekend om al die fans die luidkeels hun teksten meebrullen, maar geen besef hebben van wat ze zingen, omdat het Noors is. Waar dat op de voorgaande platen louter de voertaal was, zijn er op Splid ook tracks in het Engels te vinden. Eén daarvan is ‘Crack Of Doom’. Daarin krijgt Kvelertak gezelschap van niemand minder dan Troy Sanders van Mastodon. Dat zorgt ervoor dat er nog een extra stem in het toch al rijk bezette gebied van de vocalen komt. In dat opzicht is het ook interessant hoe Kvelertak deze allemaal om elkaar heen weten te weven.

Dat Kvelertak nog steeds een heavy gitaarband bij uitstek is, blijkt in bijvoorbeeld ‘Bråtebrann’. Daar wordt zelfs de gitaar aangekondigd.  Ondanks dat het veel heftiger is, zit er zeker tijdens de lange gitaarsolo ook iets van Lynyrd Skynyrd in. ‘Uglas Hegemoni’ sluit daarentegen de punk meer in de armen. Toch is de melodieuze gitaar hier nog steeds een belangrijke troef. De rauwe vocalen passen wel echt bij de punksfeer. De solo is dan vervolgens wel meer als Thin Lizzy on speed. Kvelertak steekt het echter wel allemaal heel goed in elkaar.

Kvelertak heeft met deze langverwachte langspeler een album in handen waar de fans van deze toch wat eigenzinnige Noorse band van zullen gaan smullen. Het is veelzijdig, het rockt aan alle kanten en dat er af en toe zelfs een woordje Engels gezongen wordt, zal niemand deren. IJzersterke gitaarplaat.