Lacuna Coil – Black Anima

De Italiaanse Lacuna Coil behoeft geen introductie meer. Al jaren staan zij aan de top en is hun muziek herkenbaar. Wereldwijd heeft deze band zich in een positie gespeeld dat zij een van de bands zijn waar direct aan wordt gedacht als het om het stevigere werk uit de laars van Europa gaat. De negende studioplaat van Lacuna Coil heet Black Anima en verschijnt via Century Media, waar de band al jaren onder contract staat.

De wisselwerking tussen Cristina Scabbia en Andrea Ferro geldt nog steeds als een bijzondere kracht van deze band. Daarbij worden ook de strakke ritmes opgesierd met sterke melodieën. Zelfs solo’s schuwt deze band niet. ‘Reckless’ is in dat opzicht een track die als visitekaartje kan gelden voor mensen die deze band nog steeds niet kennen. De brute kant van Lacuna Coil komt in ‘Layers Of Time’ sterk naar voren. De rauwe vocalen van Ferro zorgen ervoor dat de metalhead flink zal losgaan alvorens Scabbia haar subtiele refrein weglegt. Deze track zal het ongetwijfeld live ook erg goed gaan doen.

Black Anima telt in het totaal elf tracks. Opener ‘Anima Nera’, wat de Italiaanse vertaling van de titel is, schept nog even vooral sfeer. Scabbia lijkt hier de luisteraar voor te bereiden op een onheilspellende reis. Tijdens die reis maakt Lacuna Coil ook een verrassende stop bij ‘Veneficium’. Deze track, welke met zijn meer dan zes minuten speelduur veruit de langste is op Black Anima, maakt veel indruk. De gevoelige gitaarsolo onderstreept ook het wat langzamere tempo. Dat verteert de band uiterst goed. Tevens zijn de klassieke elementen hier echt een toegevoegde waarde. ‘The End Is All I See’ speelt zich ook af in mysterieuze sferen. Hier wordt het slepende tempo op geniale wijze weggezet. Dit soort momenten zorgen er ook voor dat de band nog steeds onderscheidend blijft.

Black Anima is het zoveelste glansrijke hoofdstuk van de keizers van de Italiaanse metalscène. Wederom bewijst Lacuna Coil dat zij in staat zijn om een breed metalpubliek te vermaken en zelfs mensen van daarbuiten weten te imponeren. Een dijk van een plaat.