White Room Reviews

CD-, DVD- en concertreviews, nieuws, interviews en events

Late Night Venture – Subcosmos

Eigenlijk is het wel opvallend: de Zwitserse platenmaatschappij Czar Of Crickets heeft in haar bestand vooral bands uit de Zwitserse contreien. Als zij met een band van daarbuiten aan komen zetten, is dat niet zomaar. Dat moet dus het geval zijn met het Deense Late Night Venture. Die band komt met hun langspeler Subcosmos via Virkelighedsfjern/Czar Of Crickets.

De Deense heren zijn met hun band in het verleden vaak in een hokje geprobeerd te duwen, maar dat bleek nogal lastig. De groep herbergt invloeden van de indierock, de postrock, sludge en post-metal. Opener ‘Far From The Light’ laat dat gelijk horen. De opening doet denken aan een act als Cult Of Luna terwijl het zweverige instrumentale tussenstuk net zo goed een samenwerking van ISIS met The Cure had kunnen zijn. Zodra de band dan weer zwaarder aanzet, fiets de groep weer het straatje van Neurosis in. Dat zorgt ervoor dat Late Night Venture geen standaardmuziek presenteert. Juist komt deze release ook op de markt via Czar Of Crickets.

Subcosmos telt in het totaal zeven tracks. Samen zijn ze goed voor bijna vijftig minuten aan haast hallucinerende muziek. De kortste track op deze schijf is ‘Desolate Shelter’. Die track duurt maar ‘slechts’ viereneenhalve minuut. Afsluiter ‘No Burning Ground’ is met zijn meer dan tien minuten veruit de langste van dit zevental. Dit nummer zorgt er wel voor dat Subcosmos op een intensieve wijze wordt afgesloten waar Late Night Venture alle elementen van hun sound nog eenmaal op een groteske, meeslepende wijze laat samenkomen om daarna de luisteraar verbluffend achter te laten. Wat is hier gebeurd en waar moet het geplaatst worden?

Het mixen van stijlen kan goed uitpakken of niet. Bij Late Night Venture blijkt dat de post-metal met vleugjes indierock en sludge uiterst goed te verteren is. Subcosmos luistert weg als een zeer aangename reis.

0 Shares

Verder Bericht

Vorige Bericht

© 2019 White Room Reviews

Technische realisatie: Rick van Geel