Le Corbeau – VI – Sun Creeps Up The WAll

De uit Noorwegen komende band Le Corbeau heeft de afgelopen tijd druk gewerkt aan drie platen. Twee daarvan zijn er reeds besproken, te weten IV – Spider Bridge en V – C’s Theme. De laatste van de drie releases die allen op één dag zijn verschenen, is VI – Sun Creeps Up The Wall.

Elk van deze platen heeft een andere sound. Op deze schijf haalt de band de banden met de indierock uit de mysterieuze jaren ’80 aan, terwijl ook het experiment niet geschuwd wordt. Het resulteert in een melancholische rockplaat waarbij het lijkt dat Le Corbeau ook naar het fabelachtige dEUS, of op zijn minst naar Tom Barman, heeft geluisterd. Dat zou zomaar gesteld kunnen worden bij zowel ‘On A Starry Night’ en ‘Psycho At The Wheel’.

Van de acht nummers, die samen net geen veertig minuten aan muziek genereren, is ‘Gloria Swanson’ met zijn bijna zes en een halve minuut de langste tracks. De track is niet alleen voorzien van een vrouwennaam in de titel, het is ook voorzien van vrouwelijke vocalen. Le Corbeau geeft hier het idee dat men Blondie heeft verwelkomd in de studio, terwijl de Oosterse klanken aan het begin en het eind nog meer mysterie oproepen. Misschien is het wel een van de meest geniale tracks door al die verschillende facetten van de muziek die ogenschijnlijk gemakkelijk samen worden gevoegd.

De zesde langspeler van Le Corbeau is met zijn donkere indierock sound er één die de huidige tijdsgeest op een mooie manier weet los te laten. Men rockt alsof men in de ‘80’s of de duistere kant van de jaren ’90 is blijven hangen. Heerlijk.