Legion – Rising

Ondanks dat de Brits/Amerikaanse band Legion de handdoek al in de ring had gegooid door een verleden welke werd gesierd door mismanagement en verschrikkelijke contracten, vecht de band zich toch terug. De rockers komen via Rock Company Records met de langspeler Rising.

De muziek van Legion, waarvan er exact vijftig minuten op Rising staan, herbergt veel invloeden vanuit de hardrock en heavy metal. ‘Maybe Now…’ laat dat goed horen. De drums neigen naar het stevigere werk, terwijl de vocalen van Phil Vincent juist meer met de hardrock hebben. De vurige gitaarsolo waarmee het nummer de fade out in gaat, smaakt tevens ook naar meer. Die had best langer mogen duren. Dat laat Legion in ‘How Does It feel’ wel overtuigend horen. ‘Full Moon Rising’ is een goed voorbeeld van het catchy gehalte van Legion. De liefhebber zal het nummer zo oppikken en het refrein meezingen.

De tien nummers op Rising laten horen dat ervaring belangrijk is in het genre. Hierdoor zijn niet alleen de nummers passend in het genre, ook de productie is goed verzorgd. Legion heeft daarbij oog voor alle instrumenten in de goede verhoudingen. De zang springt eruit, maar ligt er niet te veel bovenop, terwijl de gitaar goed scheurt. ‘Got A Line On You’ is daar een goed voorbeeld van. Dan blijkt ook dat Legion het hoge tempo niet altijd nodig heeft om te overtuigen. Dat is ook een kracht die voortkomt uit ervaring. Hierdoor wordt de plaat ook gevarieerd.

Rising is een plaat die laat horen dat de heren van Legion nog steeds kunnen rocken. Het is goed dat de handdoek die geworpen leek te zijn toch weer is opgepakt. Hardrockliefhebbers zullen bij zo’n plaat snel hun luchtgitaar in de hand nemen.

Ralf W.