LETHAL STEEL – Running From The Dawn

Voor vandaag op het menu staat er een potje Sweedse Heavy metal. Lethal Steel is een band die nog niet veel heeft uitgebracht. Maar daar komt verandering in. Morgen komt er een nieuw stukje materiaal uit namelijk Running From The Dawn. Het is een EP die vier nummer bevat en word uitgebracht via High Roller records. Hun voorgaande langspeler Legion of the Night werd erg positief ontvangen. Lethal Steel is een voorbeeld van een underrated band waar veel meer uit te halen is en het verdient om bekender te worden.

Running From The Dawn start met het nummer ”Weekday Refugee”. De opbouw gaat geleidelijk maar er wordt vrij snel duidelijk wat je te wachten staat. Het heeft een flink tempo en er zit veel afwisseling in. Hier en daar hoor je zelf wat unieke aspecten erin terug. De stem van de vocalist Viktor heeft niet een heel groot bereik qua tonen maar hij probeert het wel breed op te zoeken. Hier en daar is het wel wat wennen aan zijn stem. Het tweede nummer is ruim vijf minuten. Echter verveelt het niet en blijf je er wel in hangen. Wanneer je net iets te afgeleid bent komt er een melodieuze solo tevoorschijn die je weer helemaal erbij haalt. De eerste twee nummers waren erg harmonieus en verliepen erg soepel. Je zou er ook nog prima op kunnen moshen als je je energie nog kwijt moet wegens het thuiszitten.

Op de tweede helft van de EP Running From The Dawn staan er nog twee pareltjes voor je klaar. Het eerste wat we tegen komen op de tweede helft is”Ge Allt”. Er zitten verrassende stukken in. Het is voorspelbaar maar tegelijkertijd ook niet. Het is krachtig en ook in dit nummer is er backing die iets toevoegt aan het nummer. Jammer genoeg gaat de EP er vrij snel doorheen. Het is ook maar 17 minuten aan heavy metal. Met het nummer City of Sin weet deze EP tot een einde te komen. Het hele album door hoor je wel duidelijk dat alle nummers bij elkaar horen maar ze staan ook allemaal weer los van elkaar. Er zijn genoeg old school elementen in te vinden maar het weet ook vernieuwend te zijn.

Na het luisteren van Running From The Dawn verlang ik naar meer materiaal van deze Sweedse heavy metal band. Ondanks dat de band in een paar jaar tijd al diverse line-ups heeft gehad weten ze overduidelijk een weg erin te vinden en door te gaan. Het heeft daardoor wel langer de tijd gekost maar het was het zeker waard. Lethal Steel heeft veel goede dingen weten te stoppen in Running From The Dawn. De kwaliteit is helder, de instrumenten zijn goed in harmonie, het is krachtig en lekker snel. Het is niet echt bombastisch maar wel krachtig. In ieder geval een mooi stukje werk!