Louise Lemón – A Broke Heart Is An Open Heart

Misschien is het wel een van de meest wijze gezegdes in een titel van een plaat: A Broken Heart Is An Open Heart. Laat die maar even op je inwerken. Dat is de titel van de nieuwe plaat van de Zweedse Louise Lemón. De schijf komt uit via ICEA en heeft als bonus nog een mooie verrassing in petto.

De uitgave met twee schijven erin is uiterst mooi voorgegeven. Hoewel de cover op het eerste ogenblik nog donker lijkt, blijkt bij enige beweging dat de goudkleurige elementen oplichten. Misschien is dat ook wel passend bij de boodschap in de titel. Tevens heeft Louise Lemón hiermee ook al een mooi pluspunt te pakken. Niet elke release is zo mooi en aandachtig vormgegeven.

Toch gaat het om de muziek. De eerste schijf, de studioplaat, komt met tien tracks. Die duren samen zo’n vierendertig minuten. Dat is niet bijster lang, maar het past wel in het geheel. Wie de nummers hoort, mist niks en heeft ook niet het idee dat het langer had gemoeten. Misschien komt dat weer door de donkere, maar soms ook hoopvolle toon waarop deze singer-songwriter te werk gaat. ‘Swimming In Sadness’, waarbij de pianoakkoord uiterst secuur weggelegd worden, doet daarbij ook een beetje denken aan Lana Del Rey. ‘Almond Milk’ is een goed voorbeeld van dat Louise Lemón ook in het bijzijn van andere instrumenten dan de piano weet te schitteren.

Dan is er ook nog die tweede schijf. Daarop staan zes nummers, die samen tweeëntwintig minuten duren, welke zijn opgenomen in Kopenhagen. Die stammen uit december 2018. Op deze manier maakt Louise Lemón ook duidelijk waarom ze dit jaar op Roadburn één van de verrassendste acts kan gaan worden. De donkere muziek komt ook met een volledige band goed tot zijn recht. Ze heeft immers ook muzikanten die geen noot te veel gaan spelen, waardoor het overkomt in ‘Appalacharna’ dat de doom ook zijn intrede in de pop heeft gedaan, waarbij de country heel ligt ook nog zijn invloed mag hebben. Mysterieus en geniaal zijn de woorden die blijven plakken na het horen van deze tracks.

A Broken Heart Is An Open Heart is een plaat die weer eens laat horen waarom Zweden zo een uniek land is als het om muziek gaat. Genres kunnen hier aangehaald worden, maar het is beter om dat achterwege te laten en ondergedompeld te worden in deze fantastische sound. Louise Lemón maakt zowel vanuit de studio als live een onuitwisbare indruk.