Marko Hietala – Pyre Of The Black Heart

Wat doe je als je band een jaar een sabbatical neemt? Juist, dan ga je jezelf richten op zaken die je nog altijd van plan was. Dat geldt ook voor Marco Hietala van Nightwish. Solo spelt hij zijn naam als Marko, maar het is wel dezelfde persoon. Via Nuclear Blast komt hij met Pyre Of The Black Heart.

De zingende bassist heeft met drie andere muzikanten zijn eigen muziek op schijf gezet. Dan blijkt dat Marko Hietala ook daar een breed scala aan invloeden van inwerking op zijn muziek laat zijn. De metal weerklinkt duidelijk in ‘Stones’, waar ook nog elementen uit de powermetal naar voren lijken te komen, terwijl ‘For You’, welke met zijn meer dan zeven minuten ruimschoots de langste track op Pyre Of The Black Heart is, voortvaart op een haast spookachtige beat, welke in de verte nog iets weg heeft van het jaren ’80 nummer ‘Vienna’, maar dan minder bombastisch. De sfeer die opgeroepen wordt, toon gelijkenissen.

Op het moment dat Marko Hietala wordt ondersteund door piano, zoals in de start van ‘I Am The Way’ lijkt het er zelfs op dat Elton John nog van invloed is op dit Nightwish-icoon. Als de piano naar de achtergrond schuift en de beats het overnemen, is het even doorzetten, maar wie dat doet, wordt aan het eind nog met een heerlijk stuk heavy gitaar beloond. Dat stuk dan gelijk ook heel imposant. Daarvoor moeten ook de credits naar gitarist Tuomas Wäniölä gaan.

De tien tracks op Pyre Of The Black Heart laten horen dat Marko Hietala ook zonder Nightwish aan zijn zijde met muziek kan toveren. Deze plaat, waar metal, folk en rock frivool om elkaar heen dansen is een ode aan de schrijfkunst van Hietala himself.