MARTYR – LIVE IN JAPAN

Martyr een Nederlandse band die al vanaf hun begin jaren beïnvloed waren door de Japanse Loudness. Natuurlijk waren ze door het dolle heen toen ze te horen kregen dat ze voor de tweede keer terug mochten naar het land van de rijzende zon. Behalve veel feesten en optreden hebben ze ook een live album gemaakt. Dit is hun allereerste live album en heet uiteraard Live in Japan. Het is opgenomen tijdens het concert in Osaka. Het album is gemixt en geproduceerd door Rick Valcon (RA Recordings). De set die ze speelde bestond uit 10 nummers die bij elkaar zorgen voor 54 minuten aan keiharde heavy metal.

De intro waarmee het album van start gaat warmt je al goed op voor wat er daarna gaat komen. Heel soepel gaat die over naar ”Into The Darkest of All Realms”. Dit nummer is zeker een nummer waarin je goed wordt klaargestoomd voor de rest. Je kan zeker zeggen dat de setlist die ze speelde afwisselend is. Van bijna alle albums wordt wel wat meegepakt. Wat na een paar nummers al duidelijk opvalt is het kwaliteit van de opnames. Het geluid is zeker erg goed en helder. Heb vaak genoeg slechte live albums gehoord, maar dit is zeker één die echt goed in elkaar zit. Bij ”Afterlife” komen we aan bij op de helft van Live in Japan. De intro van dit nummer wekt al een bepaalde sfeer op. Even snel daarna hoor je de scheurende gitaren eroverheen. Zeker een lekker headbang nummer die kracht uitstraalt.

Op de tweede helft komen we aan bij ”Inch by Inch” een nummer die hier en daar wat bombastisch klinkt. Vanuit dit nummer komen we soepel aan bij ”unborn Evil”. De intro past er uiteraard goed bij. Het nummer is net wat rustiger dan de rest. Maar het heeft wel een bepaalde kracht die het uitstraalt. Het achtste nummer op de plaat is een nummer die weer lekker wat tempo heeft. De scheurende riffs knallen ervan af. Jammer genoeg komen we nu aan bij het een-na-laatste nummer van Live In Japan. Voor dit nummer gaan we flink wat jaren terug, namelijk naar 1984. ”Speed Of Samurai” het is zeker een klassieker die na al die jaren nog even lekker klinkt. Tijdens het nummer stoppen ze even, maken ze bekend dat dit voor een live plaat is. Daarna gaan ze nog even verder met het legendarische nummer. Ze sluiten af met het nummer ”Monster” die op hun plaat You are Next staat. Overigens een goede keuze aangezien ze uiteraard begonnen met nummers van dit album.

In conclusie een album die de energie uitstraalt van het concert zelf. Het is opgenomen op een manier dat je haast het gevoel krijgt dat je er staat. Je kan er gewoon niet bij stil blijven zitten. De productie is netjes en het kwaliteit is gewoon goed. De nummers zijn goed gekozen en sluiten goed aan. De set is afwisselend en ze spelen van nieuw tot oud. Dit maakt het erg leuk voor fans om het album te luisteren omdat het van alles heeft. Wat ook opvalt is dat je hoort dat ze goed hun best doen om het publiek mee te krijgen. De outro van ”Monster” was misschien net iets aan de lange kant. In conclusie Live in Japan is gewoon een goed live album waarmee ze goed voor de dag komen. Benieuwd wat ze nog meer voor ons in de aanbieding hebben voor de komende jaren!