Martyrdöd – Hexhammaren

Het is alweer de zevende langspeler van Martyrdöd. Deze uit Noorwegen afkomstige band heeft even wat wisselingen in de line-up moeten ondergaan, maar dat weerhield de groep er niet van een nieuw contract bij Century Media te tekenen. De eerste release daarvan is Hexhammaren.

Wie in de eerste zes album heeft geprobeerd om Martyrdöd te begrijpen, zal waarschijnlijk overspannen zijn geworden. Zo’n band moet je niet proberen te begrijpen, maar moet je ervaren. Dat is op Hexhammaren niet anders. De single ‘Cashless Society’ liet dat voor de release van deze plaat al blijken. De opgefokte door metal beïnvloede hardcore, of andersom, is rauwer dan rauw en houdt vooral met niks of niemand rekening. Zoals het hoort. Het walst alles en iedereen plat en heeft voor de sier ook nog pakkende melodieën op de gitaar die ook nog eens zo nu een dan een gierende solo uit de speakers laten vlammen. Tel dat op bij haast constante, opgefokte drums en overstuurde baslijnen en idem vocalen en men snapt dat dit geen muziek is noch voor tere zieltjes noch voor mensen die willen snappen waar ze naar luisteren.

Op deze zevende langspeler van Martyrdöd staan twaalf nummers. ‘In The Dead Of Night’ laat perfect horen waarom nummers bij deze band niet lang hoeven te zijn. Misschien is het ook goed dat ze vaak niet lang van aard zijn. Menig hart zou dat niet overleven, omdat het één overdosis aan pure energie is. ‘Pharmaceptikon’ laat overigens horen dat Martyrdöd ook op een lager, minder opgefokt tempo kan acteren. Zelfs dat smaakt goed. er moet bekend worden dat dit ook wel even fijn is voor de nekspieren.

Wie Hexhammaren goed heeft geluisterd zal zich geen moment hebben bekommerd om wat er nu wordt bedoeld, wat het geheel nu eigenlijk wilt betekenen of wat deze plaat nu waard is voor de mensheid. Het enige waar men zich hooguit om zal bekommeren is een whiplash. Een plaat om volledig op los te gaan.