Maverick Sabre – When I Wake Up

Is het goed om de mannelijke Amy Winehouse te worden genoemd? Het is te hopen dat die vergelijking getrokken wordt door de muziek en niet door de persoonlijke problematiek. Die vergelijking werd gemaakt met Maverick Sabre. Sinds zijn doorbraak in 2012 maakt hij indruk. Zijn nieuwe album heet When I Wake Up en komt uit via FAMM/Orchard.

De muziek van Maverick Sabre draait om zijn stem en wat hij daarmee verkondigt. Zijn veelzijdige stem klinkt warm en soulvol, maar blijkt in onder andere ‘Weakness’ ook het duel met Sam Smith aan te kunnen gaan om oorstrelende hoge uithalen. Dat daarbij weinig instrumenten klinken, zorgt ervoor dat Maverick Sabre zich daarmee ook onderscheidt. De gospel zou zo van invloed kunnen zijn. Anderzijds zijn er ook tonen van Bob Dylan te bespeuren bij deze man.

When I Wake Up is een plaat waar dertien nummers op zijn te vinden.  Samen zijn die goed voor meer dan vierenvijftig minuten aan muziek. Maverick Sabre springt vrolijk en daarbij haast non-chalant van het ene genre naar het andere, zonder de vorige los te laten en zonder zich helemaal op één manier van uiten te storten. ‘A Mile Away’ klinkt als een zwoele rap, terwijl ook in de achtergrond een toets van Lenny Kravitz lijkt te worden opgevoerd. Dat maakt het luisteren naar deze langspeler fijn.

Soms is het donker, maar het is vooral hoopvol. Dat komt puur door de kunst van het maximaal benutten van alle facetten van de stem. Maverick Sabre imponeert op When I Wake Up op een wijze die mensen zal doen laten samenkomen.