Mayflower Madame – Prepared For A Nightmare

Eigenlijk had de titel niet beter gekund in tijden dat het coronavirus de wereld in zijn greep houdt. Prepared For A Nightmare lijkt daarom op het lijf geschreven van wat er nu gaande is. Toch lag deze release al op de redactie voordat de pandemie een feit was. Prepared For A Nightmare van Mayflower Madame komt uit via Only Lovers Records.

Mayflower Madame is een uit Noorwegen afkomstige post-punk band met psychedelische invloeden. Opererend vanuit Oslo schotelde deze groep de muziekliefhebber in 2016 hun debuut Observed In A Dream voor. Dat bracht deze band zelfs naar Noord-Amerika. In 2018 kwam de band nog met de EP Premonition. Die moest het gat overbruggen naar de langspeler die nu een feit is.

Op Prepared For A Nightmare staan tien tracks. Samen zijn zij goed voor iets minder dan veertig minuten aan muziek. Daarin is goed te horen dat Mayflower Madame zich laat inspireren door de post-punk uit de jaren ’80. Sowieso lijkt die tijdsgeest sterk van invloed op deze groep. ‘Swallow’ laat namelijk ook doorschemeren dat er best wel eens geluisterd kan zijn naar, Echo And The Bunnyman, The Cure en Joy Division.

De langste track op Prepared For A Nightmare is ‘Sacred Core’. De donkerte van de vocalen van Mayflower Madame geven hier de sound nog een extra mysterieus gehalte mee. Daarbij is het geluid van de gitaar ook een belangrijk element hierin. Het is echt alsof men terug is in de mooie tijden van de jaren ’80. Dat geeft alles nog meer een boost.

De post-punk is niet dood en is dat ook nooit geweest. Hoewel het genre niet altijd meer even zichtbaar is, zijn er genoeg bands die dit genre maar wat graag gebruiken voor hun eigen muzikale kunsten. Dat is Mayflower Madame ook op het lijf geschreven. Prepared For A Nightmare is een mooie tweede langspeler van deze Noren. De tijdsgeest wordt hier op een voetstuk geplaatst.