Medico Peste – ב :The Black Bile

Als ik ‘schizophrenic black metal’ hoor, dan weet ik op voorhand al dat we met een onprettig stukje muziek te maken gaan hebben. Zelf ben ik een blackmetal adept van het eerste uur, maar deze stijl heb ik nooit kunnen ‘diggen’. Gejank, gekerm, geschreeuw, dissonante tonen, nergens een lekkere riff om op te kunnen headbangen of los te gaan… nee geef mijn portie maar aan spreekwoordelijke Fikkie. Echter, ben je een type die in een pentagram omringd met zwarte kaarsen gaat zitten, met een stanleymes in je handen om jezelf te snijden, dan is dit soort muziek prima geschikt voor je (mijn advies; ga eerst even langs de psychiater voordat je dat allemaal gaat doen).

Wellicht start ik deze review voor de via Season Of Mist Underground Activists uitkomende plaat met een stukje zelfingenomenheid, maar wanneer deze Polen aftrappen met God Knows Why, haal ik gelijk mijn gelijk. Geschreeuw, dissonante tonen, een break, weer gekerm, weer een break, etc. etc. Dan ineens een slepende passage, ondersteund door een irritant snijdend gitaarloopje. Even denk ik dat het wat beter wordt. Dat wordt het ook, omdat de zanger ineens een fatsoenlijke scream opzet, maar qua riffwerk en drums wordt het niet beter. Trage drums met daar overheen de ‘kenmerkende’ ‘ik sla één noot aan en laat deze uitklinken, en dan speel ik daar een treurig riedeltje van drie noten overheen’. Bijna wil ik mijn oren van deze ellende verlossen, en dan gaat de band ineens over op een zeer aangenaam Mgla-achtig stukje muziek. Dit zorgt er voor dat mijn aandacht er weer bij is. Helaas sluit men deze bijna 8.30 minuut durende openingstrack af, met het zenuwachtige gejengel waar men mee begon.

Dan All Too Human. De aftrap van dit eveneens 8.30 minuut durende stukje doet denken aan Behemoth. Ook later in dit nummer, wanneer men ook echte riffs gaat spelen, schiet Behemoth weer even door mijn hoofd. Maar wanneer je denkt dat men er ff lekker gas op gaat zitten zit je weer naar een depressieve soundscape te luisteren… vermoeiend dit.

Gelukkig zijn er ook twee lichtpuntjes te vinden op ב :The Black Bile.  Were Saviours Believers doet namelijk het meeste denken aan een echte track met een duidelijke kop en staart en de videoclip bij God Knows Why is ronduit puik te noemen. En dat is dan ook de conclusie die ik trek nadat de laatste klanken van het zevende en laatste nummer The Black Bile wegebben. Medico Peste is een band die je in depressieve toestand moet ondergaan in plaats van dat je er lekker naar gaat zitten luisteren. Voor mij persoonlijk is het helemaal niks, maar ik weet zeker dat als je bijvoorbeeld een echte Mgla fan bent (of schizofreen), je hier wel mee uit de voeten zou kunnen. Voor de liefhebbers.