Mick Flannery – Mick Flannery

Het klinkt misschien gek, maar Mick Flannery heeft zijn onlangs verschenen langspeler simpelweg de naam Mick Flannery meegegeven. Deze Ierse singer-songwriter, welke geïnspireerd is door onder andere de intensiteit van Kurt Cobain tijdens het befaamde MTV Unplugged concert van Nirvana, bracht hiervoor al vijf langspelers en een EP uit. Mick Flannery is uitgekomen via EMI.

Op deze schijf staan elf nummers. Opvallend detail is hierbij dat zes tracks zijn opgenomen en geproduceerd door Tony Buchen in Los Angeles, drie nummers in de Monique Studio’s met Christian Best als leidsman en nog twee tracks die beide ook elders met andere mensen achter de knoppen zijn gerealiseerd. Toch heeft de plaat een karakter welke de verschillende processen niet met elkaar laat botsen. Dat is de verdienste van Mick Flannery zelf. Het donkere ‘Come Find Me’ laat goed horen hoe gelaagd de muziek van Flannery is. Gestaag worden er lagen toegevoegd, waarvoor ook de nodige gastmuzikanten zijn gebruikt. Elke muzikant heeft een duidelijke rol, hoe bescheiden soms ook. De kracht is het geheel.

De muziek van Mick Flannery kan het beste worden omschreven als intens, maar is lastig te plaatsen in een hokje. In ‘How I Miss You’ neigt zijn soulvolle, warme en tevens ook breekbare stem er naar om soms te flirten met vleugjes Radiohead, terwijl ‘Light A Fire’ ook weer iets van Lou Reed weg heeft. De mysterieuze, gebroken akkoorden en de vertellende manier van zingen zijn hier een bepalende factor in.

Hij wordt door menig gezaghebbend instituut gezien als één van de beste zaken die de Ierse muziekscène is overkomen. Op Mick Flannery laat de gelijknamige muzikant horen waarom. Waar het ook wordt opgenomen, en wie er ook achter de knoppen zit, het is Mick Flannery zelf die schittert op een hele intense wijze.

Tracklist Mick Flannery:

1. Wasteland (3:43)
  2. Must Be More (3:19)