Mighty Magnolias – Unknown Skyline

De Noorse groep Mighty Magnolias heeft in 2016 een daverende debuutplaat afgeleverd. Somewhere North Of Nowhere heeft de spotlight aardig naar deze band getrokken. Dat er in die band kwaliteit zit, moge ook duidelijk zijn. Naast singer-songwriter Emil Nordtvelt maken onder andere de Grammy winnende broer en zus Stian en Ine Tymur ook deel uit van deze groep. Via Snaxville Recordings verscheen onlangs de tweede langspeler: Unknown Skyline.

De tweede plaat is altijd een kritisch moment in de carrière van een band, zeker als de debuutplaat lovend is ontvangen. Om te bewijzen dat Mighty Magnolias geen eendagsvlieg is, presenteert het gezelschap hiervoor elf bewijsstukken. Die elf tracks laten horen dat Mighty Magnolias het Amerikaanse gevoel naar de huiskamer brengt. De country en rock dansen als geliefden om elkaar heen. ‘There Is No Easy Way Out’ laat horen dat gitaar al snerpend zijn melodieën perfect kan plaatsen, terwijl het tempo in de drums aanstekelijk is. Dat geldt ook voor de samenzang in dit nummer tussen Emil Nordtvelt en Ine Tymur.

Wie Mighty Magnolias muzikaal zou moeten omschrijven zal waarschijnlijk referenties als Tom Petty And The Heartbreakers en op de rustigere momenten ook The Common Linnets. Dat laatste komt vooral door de country-invloeden en de samenzang tussen man en vrouw. Dat blijkt bijvoorbeeld sterk in ‘Still Love In The Vault’. De rustieke gitaarsolo is daar ook een moment die de sfeer nog even goed zet. ‘Amour Perdu’ staat daarentegen juist weer voor de iets donkerdere en ook meer experimentelere kant van Mighty Magnolias. De percussie wordt hier ook goed ingezet om een beetje een mystieke sfeer op te roepen. Een goede zwartfilm zou dit nummer goed als achtergrond kunnen gebruiken. De blazers die hier om de hoek komen kijken onderstrepen dat ook.

De elf nummers op Unknown Skyline laten horen dat Mighty Magnolias zeker geen eendagsvlieg is. Deze plaat steekt uiterst goed in elkaar, zowel qua muziek, variatie als qua sound. Kortom, een perfect vervolg om de kritische tongen bij zo’n tweede langspeler goed te snoeren.

Latest posts by Ralf W. (see all)