Moonspell – Sin/Pecado + 2econd Skin

Wolfheart en Irreligious zijn misschien de platen van Moonspell die de band op de kaart hebben gezet in de jaren ’90, maar Sin/Pecado heeft ook zijn sporen in de muzikale geschiedenis van deze Portugezen achtergelaten. Dat album verschijnt via Napalm Records in een nieuwe versie. De EP 2econd Skin is daarbij aan de tracklist toegevoegd.

Voor wie het niet meer scherp heeft, Sin/Pecado was de plaat die misschien minder metal was en wat meer experimenteel. Toch was de handtekening van Moonspell duidelijk in de sound. Daar is bij deze heruitgave dan ook niks aan veranderd. ‘Abysmo’, welke nog steeds met hoge regelmaat live te genieten is bij Moonspell, ‘handmadeGOD’ en ‘2econd Skin’ klinken nog steeds voortreffelijk in de oren, terwijl ‘Magdalene’ de durf in de band duidelijk onderstreept. Dat kent men.

‘2econd Skin’ was destijds ook iets eerder uitgekomen op een EP. Die EP, simpelweg 2econd Skin genaamd, telde naast de titeltrack ook ‘Erotik Alkemy’, ‘Sacred’ en de video-edit voor ‘2econd Skin’. Die tracks zijn nu ook op deze luxere uitgave van Sin/Pecado te horen. Dat is fijn, want de originele EP bemachtigen is tegenwoordig een vrij lastige zaak. Zodoende kan op deze manier ook opnieuw genoten worden van ‘Sacred’. Dat nummer is Moonspells versie van het Depeche Mode-nummer. Het stemgeluid van Fernando Ribeiro sluit goed aan bij het origineel.

Heruitgaves zijn niet altijd van meerwaarde, daarover bestaat geen twijfel. In het geval van Sin/Pecado + 2econd Skin van Moonspell heeft het weldegelijk een meerwaarde. Buiten het feit dat moeilijk te vinden releases nu weer voorhanden zijn, kan ook de switch in mindset van destijds nog eens wat meer waardering opstrijken.