Mortuary – The Autophagus Reign

Wie Mortuary zegt, kan talloze bands bedoelen. Het is een populaire bandnaam. In dit geval gaat het al om de sinds eind jaren ’80 actieve death metal band uit Frankrijk. Die band draait al jaren op volle toeren, maar is geen band die bijster veel langspelers uitbrengt. Tot op heden telde de band er vijf. Nummer zes komt eraan. Via Xenokorp komt Mortuary met The Autophagus Reign.

Death metal betekent bij dit vijftal ook echt death metal. De band blaast vanaf opener ‘Delete/Replace’ alles en iedereen omver. Daarvoor is Mortuary dan ook naar Polen gegaan om aldaar in de Hertz Studio’s de plaat op te nemen, te laten mixen en masteren. Dat zorgt ervoor dat er een strakke, goed klinkende death metal plaat op de planken ligt. Mede daardoor is de snoeiharde muziek van Mortuary erg aansprekend op The Autophagus Reign.

Van de elf tracks vallen de laatste drie op voorhand op. ‘Memorial In Vivo’, ‘Cheptel’ en ‘Monuments’ duren respectievelijk meer dan zeven, nog geen twee en weer meer dan zeven minuten. De eerste mag dan nog wel met een flard piano beginnen, al snel is het hele strakke, moderne death metal. De überstrakke gitaren bij Mortuary weten de balans tussen moordende riffs en melodieuze solo’s goed te vinden. Aan het eind is nog wat meer ruimte voor de piano. Fijn voor de luisteraar, zodat deze nog even adem kan halen. Dat is nodig, want in ‘Cheptel’ vuurt Mortuary de death metal binnen één minuut en vijftig secondes op de luisteraar af. Meedogenloos is een understatement. Afsluiter ‘Monuments’ is tot slot wel het magnum opus van The Autophagus Reign. De tempowisselingen, strakke riffs en blazende drums zorgen ervoor dat de luisteraar nog even goed beseft dat het death metal is en niks minder dan dat.

Tussen de talloze Mortuary’s op deze wereld kan worden gesteld dat de echte death metal band Mortuary toch uit Frankrijk komt. Wie die discussie nog durft aan te gaan, zal in The Autophagus Reign zijn ongelijk bewezen horen. Al drie decennia een trotse pijler van de Franse death metal.