My Own Army – A Medicine Show EP

Tijden zijn veranderd. Waar de Nederlandse band My Own Army tot enkele jaren geleden zonder verwachtingen de wereld konden benaderen, geldt inmiddels dat de groep onder contract staat bij RVP Records. Via die platenmaatschappij kwam de band in het najaar van 2018 met de EP A Medicine Show.
De vijf tracks op deze release laten horen dat de band veel energie in zich heeft zitten. ‘Misplaced Memories’ en ‘Married In Concrete’ geven hints naar de Foo Fighters en Smashing Pumpkins weer, terwijl de sound ook genoeg eigen karakter heeft. Dat komt in ‘Overboard’ nog beter uit de verf. Hier lijkt My Own Army een middenweg te bewandelen tussen Nirvana en Truckfighters. Die laatste wordt overigens niet gebruikt als referentie vanwege de fuzz in dit geval.
Het mooie van deze Nederlandse door grunge geïnspireerde band is dat zij het niet louter moeten hebben van één trucje dat ze keer op keer tentoon stellen. ‘A Single Bite’, waarin een heerlijk ronkende bas met fragiele noten op de gitaar een innige dans aan gaat, en ‘Handwritten’, waarin misschien heel subtiel nog een eer wordt bewezen aan Soundgarden, kunnen namelijk niet vergeleken worden met de voorgaande tracks. Het sterke van deze band, en daarbij ook van de productie van deze release, is dat de sound soms dan nog zo kan verschillen, nergens zal men het grotere geheel niet meer zien. De handtekening van My Own Army blijft.
Het zijn vijf tracks, maar bij de liefhebbers van grunge zullen deze vijf tracks smaken naar meer. My Own Army belooft met de EP A Medicine Show weer veel moois voor de toekomst.