Myth Of I – Myth Of I

De Amerikaanse instrumentale metalband Myth Of I begeeft zich in de hoek van de progressieve metal. Met de oorsprong op het conservatorium van Berkeley, heeft dit viertal zijn eigen sound weten te ontdekken. Daarom is nu de eerste langspeler daar. Via The Artisan Era komt Myth Of I met een plaat die simpelweg Myth Of I heet.

Dit kwartet, welke bestaat uit een drummer, een bassist en twee gitaristen, laat horen dat instrumentale metal ook boeiend kan zijn. Muzikaal lijkt de band goed geluisterd te hebben naar een breed scala aan bands. Van Animals As Leaders en Rush tot aan Textures en Soilwork lijken hun sporen na te hebben gelaten in de sound van Myth Of I. Die snoeiharde progressieve metal die doet denken aan Textures komt onder andere in ‘Cherophobia’ duidelijk naar voren. De uitdagende ritmiek die de groep gebruikt, zorgt tevens voor een belangrijke schakel in de eigen sound. Hierdoor blijft de luisteraar ook nieuwsgierig naar wat gaat komen.

Een ander belangrijk feit bij Myth Of I is dat de groep gezegend is met een gitaarduo dat zowel qua ritmiek als qua solowerk en melodielijnen uiterst getalenteerd is. Waar veel virtuozen zich nog wel eens verliezen in een show-off van hun eigen kunnen, is het bij Myth Of I duidelijk dat de techniek in dienst staat van de song. ‘Needlepoint’ laat horen dat die gitaren ook er echt wel voor zorgen dat deze groep zich onderscheidt van de mainstream instrumentale metalband in de progressieve hoek.

Op Myth Of I staan elf tracks. Opener ‘Pandora’ is daarvan de kortste met slechts een paar secondes minder dan ‘妖怪(ようかい)’. Waar de eerste een inleiding op de plaat is, is degene met de Oosterse tekens als songtitel een rustig intermezzo waar de gitaristen laten horen ook in rustig vaarwater prima partijen weg te kunnen leggen. De kroon van deze elf nummers is echter voor ‘The Maze’. Daar laat Myth Of I naast de eerder genoemde elementen horen dat ze ook zeer begenadigd om kunnen gaan met het plaatsen van energieke breaks. Het lijkt op enkele momenten zelfs flirten met de deathcore.

Metalheads die zich wel goed kunnen vinden in de hoek van de progressieve, gewaagde metal en daarbij ook geen boodschap hebben aan vocalisten met hun teksten, zitten bij dit Amerikaanse viertal goed gebakken. Myth Of I is een aanrader voor iedereen die van de eerder aangehaalde bands houdt.