Nephylim – Severance Of Serenity

Nieuwe plaat voor onze Nederlandse melodic deathmetal band Nephylim. Morgen komt namelijk hun debuut album Severance of Serenity uit. De vrij jonge band heeft sinds 2015 nummers geschreven die nu eindelijk te horen zijn op plaat. De band heeft het vorig jaar nog erg zwaar gehad toen hun frontman kwam te overlijden op jonge leeftijd. Maar desondanks dat hebben ze niet stilgezeten maar zijn ze verder gegaan met muziek maken. Je kan Nephylim het beste omschrijven als een melodic deathmetal bandje die interessante uitstapjes weet te maken. Benieuwd naar het album? Lees dan snel door!

”Reminescene”, zo heet het eerste nummer. Het is een instrumentaal begin van het album. Je wordt rustig aan warm gemaakt voor wat er komen gaat. Het is vanaf de eerste tonen erg melodieus en staat stevig in de schoenen. Daarnaast zijn de riffs gevarieerd en zorgen echt voor een bepaalde sfeer. ”Aftermath” weet zich goed te kenmerken door de intro en gaat ook echt zijn eigen weg. Het leuke van Severance of Serenity is dat het gebaseerd is op natuurrampen maar behalve dat weten ze er ook nog een verhaal in te vertellen met persoonlijke diepere betekenis. Dit zorgt dus voor twee verhalen in één nummer. De eerste helft is makkelijk te verteren, afwisselend en gevarieerd.

Wanneer we bij ”Reassurance” aankomen krijgen we de tijd om te ademen. Het instrumentale muziekstuk zorgt voor lucht tussendoor maar is tegelijk ook zwaarmoedig. Hierna komen we weer aan bij een keihard melodieus nummer. Het nummer zelf duurt ruim zes minuten maar blijft interessant. Midden in het nummer is er ruimte voor een rustige instrumentale composities. Iets wat de band veel toepast zijn tempowisselingen, hierdoor wordt het een interessanter en technischer gebeuren. Qua instrumenten gebeurt er veel, de zanglijn blijft wel redelijk hetzelfde maar dit zorgt ook weer voor structuur in de chaos. Anders zou er net wat te veel gebeuren. Ondertussen komt het einde van deze verrassende plaat dichterbij met ”Eye of the Storm”. Een nummer dat naar mijn mening zeker krachtig uitpakt. Severance of Serenity komt tot een einde met ”Remembrance”. Hierin hoor je nog wat akoestische stukken, zware doom riffs die afgewisseld worden met melodic deathmetal. In ieder geval een goede afsluiter.

Nephylim zorgt kortom voor een gevarieerd geluid. Je kan ze omschrijven als een melodic deathmetal band met uitstapjes naar het progressieve en een beetje doom en black erin. De atmosfeer die ze creëren zorgt echt voor hun eigen sound. Naar mijn mening hadden ze de natuurrampen wel iets meer naar voren kunnen laten komen door het gebruik van samples die een beeld geven van de ramp die zich afspeelt. Desondanks dat weten ze een compositie te maken die divers, meeslepend is en een passende atmosfeer heeft. Het geluid van het gehele album is verrassend goed. Voor het eerste wat ze uitbrengen is dit zeker een geslaagd stukje metaal. Nieuwsgierig hoe dit live klinkt? Hun debuut optreden van Severance of Serenity is 31 januari in Willem II in ‘s-Hertogenbosch.

Latest posts by Nikky v.d.B. (see all)