Nervenbeisser – Alles Gut EP

De tournee die onlangs plaats vond met Oomph! zorgde ervoor dat de Duitse rockers van Nervenbeisser een mooie gelegenheid zagen om een EP uit te brengen. Die EP is tevens de voorbode van een nieuwe langspeler, die in het najaar zal gaan verschijnen. De EP Alles Gut is uitgekomen via Echozone.

De EP Alles Gut telt in het totaal zes tracks. Vier daarvan zijn nieuwe tracks vanuit de studio en twee zijn remixes. Opener ‘Leibesschmerz’ is direct het langste nummer van deze extended play. Dit komt mede omdat de intro van de plaat eigenlijk ook in dit nummer is opgenomen. Pas na een geruime tijd komt de band met waarvoor de luisteraar de plaat heeft aangezet: strakke rock. Dan blijkt dat Nervenbeisser de strakheid van Rammstein omzet in aanstekelijk rock met hier en daar een vleugje indrustrial. Dat is ook te horen in ‘Probleme’. ‘Märchenland’ laat horen dat herhalingen soms ook goed kunnen uitpakken. Het misstaat hier namelijk niet.

Aan het eind van de plaat staan nog twee tracks die als remix zijn uitgewerkt. Titeltrack ‘Alles Gut’ start middels de sferische intro nog interessant, maar daarna verzakt Das Ich in moderne beats die toch de song van zijn hart hebben ontvreemd. ‘Verkerhrte Welt’, waar Any Haywire mee aan de slag is gegaan, is een te vrolijke danstrack geworden. De vraag is of de fans van Nervenbeisser daar echt op zitten te wachten.

De vier nieuwe tracks op de EP Alles Gut laten horen waarom men in Nervenbeisser een pionier van de nieuwe Duitse hardheid ziet. De combinatie van rock, industrial en een vleugje Rammstein zorgt ervoor dat men naar de langspeler kan uitkijken en dat Zeitenwandel een mooie opvolger heeft.