Noctulux – From The Shadows

Het jaar 2018 was nog maar net begonnen toen de Nederlandse band Noctulux met het album From The Shadows kwam. De geheel in eigen beheer tot stand gekomen plaat vond pas later zijn weg richting de redactie, waardoor de schijf pas de speler in is gegaan toen hij al bijna een jaar wereldkundig gemaakt was.
Noctulux laat zich muzikaal beïnvloeden door acts als Anathema, Opeth, The Gathering en Epica, afgaande op de sound. De female fronted formatie bouwt de muziek om de stem van Mirjam van der Wel. De dame durft de hoogtes te omarmen, waardoor de luisteraar daar wel van moet houden. ‘Break Me Down’ en ‘Fear’ laten namelijk horen dat die stem wel prominent in de mix ligt, wat logisch is. Liefhebbers van female fronted rock zullen die enorm kunnen waarderen. Dat er in ‘Fear’ ook nog een lekkere solo zit, betekent dat het bij Noctulux niet alleen om de frontvrouw gaat.
Op From The Shadows staan elf tracks. Waar sommige tracks erg smaakvol zijn, zoals ‘Something More’, waar de bassist ook laat horen te kunnen slappen, is niet elke track raak. ‘Broken Record’ is misschien wat veel herhaling. Daarentegen zit de absolute kroon op deze plaat pas op het eind. From The Shadows eindigt nadat het meer dan tien minuten durende ‘Shadows’ heeft geklonken. Die track is een mooi podium waarop Noctulux laat horen wat ze allemaal in hun mars hebben. Middels een sterke opbouw, waarbij zelfs een akoestische passage wordt ingezet, zorgt het Gelderse band dat ze de luisteraar met een positief gevoel achterlaat.
Noctulux heeft met From The Shadows een plaat gemaakt die het goed zal doen bij de liefhebbers van female fronted rock. Dat staat buiten kijf. Daarbij laat de band horen dat ze potentie hebben om door te groeien, zodat op de volgende plaat wel elke track raak is.