Onyx & The Red LIps – Cinematic

Spelen met de tijd. Dat is wat het Franse gezelschap Onyx & The Red Lips doet. Het is namelijk ook heel eigentijds om terug te grijpen naar het gevoel van de meerstemmigheid van de jaren ’40 en ’50 van de vorige eeuw. Hoe dat klinkt, kan worden gehoord op de langspeler Cinematic, welke uit is gekomen via Sphere Records.

Onyx & The Red Lips, welke is begonnen als solo-project van Floriane Andersen, heeft voor deze plaat tien tracks opgenomen. De kracht van drie vrouwen die samen om de microfoon te vinden zijn, is dat men direct het retro-gevoel krijgt. Opener ‘Cinematic’ en het frisse ‘Lucky Day’ zijn daar een goed voorbeeld van. Bij die laatste is het feelgood-gevoel ook sterk aanwezig. De basis van de muziek ligt ergens waar de jazz en pop elkaar kruisen. Het is Frans, maar heeft ook een sterk Amerikaans gevoel i zich.

Om de benadrukken hoe sterk de stemmen samen zijn, kan ‘Your Soul’ worden aangehaald. De drie dames hebben allemaal hun eigen partij, eigen zanglijnen. Soms vullen ze elkaar aan, soms gaan ze tegen elkaar in en soms staan ze in de schaduw van elkaar, maar altijd hebben ze een functioneel sterke rol. Dat zorgt ervoor dat er in de muziek van Onyx & The Red Lips een mooie gelaagdheid zit. Overigens laat dat nummer ook horen dat deze band in het bezit is van een puike gitarist.

De tien tracks op Cinematic laten een mooie indruk achter. De muziek is fijn, de sfeer omvat die van meerdere decennia samen en vooral de stemmen zijn een genot om samen te mogen horen. Met deze verrassend variërende schijf gooit Onyx & The Red Lips hoge ogen.