Our Mirage – Unseen Relations

De band Our Mirage bestaat nog maar drie jaar, staat getekend bij Arising Empire en heeft het predikaat metalcore opgeplakt gekregen. Dat zijn redenen om aan te nemen dat men deze groep als talenten ziet binnen de kaders van het modernere beukwerk. Via Arising Empire komt dit viertal met de langspeler Unseen Relations.

Om direct met de deur in huis te vallen; Our Mirage heeft wel raakvlakken met de metalcore, maar mist vooral de echte bruutheid en is merendeels erg toegankelijk. Zelfs als het drumwerk aangeeft toch wel iets met de metalcore te hebben, zoals in ‘Unseen’, blijkt dat het geheel nog steeds het karakter heeft dat door een breed publiek gedragen wordt. Het is net iets minder heavy dan de debuutplaat van Linkin Park, waarmee de band op sommige vlakken – vooral de zang – ook mee te vergelijken is.

Dan rest de vraag, is deze band op een te groot voetstuk geplaatst of zit het label bij het rechte eind? Dan moet toch wel geconcludeerd worden dat Our Mirage wel veel potentie heeft. Dat blijkt bijvoorbeeld in ‘My Last Day’. De groep acteert daar nog steeds op een toegankelijke wijze, maar laat met de basis horen dat het predikaat metalcore geen gekke geste is. Waarschijnlijk zal het live wel bruter zijn dan op plaat. ‘Distant & Obscure’ is daar ook een goed voorbeeld van.

Het is natuurlijk aan een band zelf hoe deze wilt klinken, maar om het predikaat metalcore opgedrukt te krijgen, is Our Mirage misschien iets te toegankelijk. Wie Unseen Relations goed luistert, zal echter wel momenten vinden waarop Our Mirage het gelijk van Arising Empire toont.