Overkill – Wings of War

Overkill
Wings of War
Release datum: 22-02-2019

En dan is het tijd voor een potje thrash metal met Overkill! Overkill is een Amerikaanse band die ondertussen al sinds 1980 thrash metal produceert. Voor ons hebben ze een splinternieuw album in de aanbieding. Het album heet Wings of War. Dit gloednieuwe album bestaat uit 10 thrash metal tracks. Het album is uitgebracht door Nuclear Blast en is in de winkel te verkrijgen sinds 22 februari. Dit album is twee jaar later uitgebracht na hun laatste full-lenght album ”The Grinding Wheel”. Deze Amerikanen hebben een goed potje thrash opgeleverd voor alle fans.  Voor Overkill is dit al hun 19e album! Ze komen ook naar Nederland 15 Maart samen met Destruction, Flotsam and Jetsam & Chronosphere.

Het album begint met het nummer ‘’Last man standing’’. De kans dat je dit nummer al gehoord hebt als fan zijnde is groot. Dit nummer is namelijk al uitgebracht 18 december op een EP. Op deze EP zijn de eerste twee nummers ook terug te vinden in dit nieuwe album Wings of War. Op het moment dat je de vocalen hoort van Bobby Blitz weet je meteen welke band je luistert. Na al die jaren heeft hij nog steeds een unieke stem. Op dit nieuwe album is zijn stem als vanouds, je zou zo kunnen zeggen dat dit album zo ergens uit de jaren 80 komt. Een nummer in dit album dat sterk in zijn schoenen staat is het nummer ‘’Believe in the Fight’’. Het is een nummer waar veel power in zit, ook hoor je duidelijk agressie in de stem van Bobby Blitz. De stukken in dit album zijn behalve agressief ook erg melodieus. Ditzelfde geld ook voor het nummer ‘’Head of a pin’’.

Het nummer ‘’Bat Shit Crazy’’ is een snoeiharde thrash nummer die uit het niets wordt afgewisseld door een breakdown. Het is wel zo dat deze riffs van dit nummer typisch zijn voor Overkill, dit geld voor meerdere nummers op het album maar desondanks is het super vet. Een nummer die erg opvalt op deze plaat is het nummer ‘’Welcome to the Garden State’’ dit nummer slaat op waar hun vandaan komen namelijk New Jersey. Dit nummer klinkt ontzettend vrolijk en het is echt een meezing nummer. Midden in het nummer is er een ontzettend vette groovy breakdown met een geweldige bas erin.

Het lijkt wel alsof Overkill in dit hele album hun voorafgaande nummers en beste stukken uit hun voorgaande albums eruit heeft gehaald en in dit album heeft geplakt. Het is alsof je alle albums tegelijk hoort bij het luisteren naar Wings of War.

Dit album is voor de echte thrash fans een album die je moet luisteren! Zoals altijd brengt Overkill goede kwalitatieve albums uit waarvan je echt denkt, dit is echt goed spul. De stem van Bobby Blitz is als vanouds, zijn stem in dit album is er overtuigend, vol met passie en ook agressie. Je hoort duidelijk in Wings of War de invloed van afgelopen albums die ze hebben uitgebracht. Hierdoor klinkt het wel redelijk bekend maar is en blijft het een strak album. Het instrumentale gedeelte van het album is afwisselend agressief maar ook erg melodieus.

Vergeet 15 maart niet en wees erbij wanneer ze dit album aan ons presenteren samen met Destruction, Flotsam and Jetsam & Chronosphere in de Effenaar, Eindhoven.