Oyvind Torvund – The Exotica Album

Als een brein van een band, of gezelschap, wordt weggezet als iemand die geen muzikant is, maar iemand die de composities verzorgd, dan is het niet gek dat er wenkbrauwen gefronst worden. Toch is dat het geval bij Oyvind Torvund. Via Hubro kwam hij onlangs met The Exotica Album.

Deze instrumentale plaat is tot stand gekomen met het BIT20 Ensemble, Jorgen Traeen, Trond Madsen en Kjetil Moster. Die muzikanten spelen wat Oyvind Torvund heeft uitgedacht. Dat betekent dat Kjetil Moster in ‘Wind Up Paradise Birds’, waarin de vogels ook echt hun rol spelen, met een reeks subtiele noten zijn kunsten op de saxofoon toont. De muziek speelt zich af alsof een film wordt vertoond. Wie niet beter zou weten, zou denken dat dit de achtergrondmuziek van een film afspelend in het oerwoud zou zijn. Als er een hoorspel à la Peter en de Wolf gemaakt moest worden voor Jungle Book, zou het zomaar The Exotica Album van Oyvind Torvund kunnen zijn.

Op The Exotica Album staan in het totaal tien tracks. Er zou kunnen worden gesteld dat ‘Ritual I’ en ‘Ritual II’ slechts inleidingen zijn op wat er op volgt, maar in het geheel komen zij niet direct zo over. Dat wilt zeggen, in het geheel moet de plaat gezien worden. Van nummers los kan men wel genieten, zoals ‘Rainforest Morning’ – maar een echte ochtend in het regenwoud is toch echt iets minder frivool – , maar het is een plaat die in zijn volle vierendertig minuten genoten moet worden. Daar ligt de kracht. Dan worden de geluiden die gebruikt worden ook beter geplaatst en de noten van de solisten ook beter op waarde geschat.

Sprookjes lijken niet te bestaan, maar op sommige momenten is men toch geneigd er weer in te gaan geloven. Oyvind Torvund heeft met zijn The Exotica Album een plaat gemaakt die die twijfel weer aanwakkert. Een hoorspel vanuit het regenwoud.