Pelican – Nighttime Stories

Vier livealbums en twee EP’s. Dat is wat er allemaal is uitgekomen sinds de langspeler Forever Becoming. Die plaat, welke de vijfde in het totaal was, verscheen alweer terug in 2013. Dan gaat het natuurlijk om Pelican. De verwachtingen zijn dan ook hoog gespannen voor de nieuwe langspeler. Nighttime Stories komt uit via Southern Lord.

Pelican, een van de grootheden in de instrumentale post-rock/post-metal zonder dat zij ooit zelf zichzelf daaraan hebben gelieerd, heeft op deze langspeler acht tracks voor de luisteraar in petto. Opener ‘WST’, welke maar net iets meer dan drie minuten duurt, wat voor Pelican aan de korte kant is, zorgt nog even dat de mensen na al die jaren even mogen inkomen. De sfeer wordt gezet, maar het tempo blijft wel rustgevend. Pas in het daarop volgende ‘Midnight And Mescaline’ worden ook de registers van de metal open getrokken. Pelican heeft in al die jaren niks aan kwaliteit ingeboet. Integendeel. Zowel ritmisch als melodieus komt dit viertal weer ijzersterk voor de dag. ‘Abyssal Plain’ zorgt er daarna zelfs voor de Pelican een hand reikt naar de extremen in de metal. Vooral het drumwerk van Larry Herweg valt daarbij op, in positieve zin natuurlijk. Overigens is deze track van het kaliber waarmee zelfs mensen die niet van instrumentale muziek houden overtuigd zullen geraken.

De vraag bij bands die instrumentale rock maken, is altijd of er nergens een moment van verveling op komt zetten. Niet bij Pelican. Daarmee onderscheiden deze Amerikanen zich ook van veel genregenoten. Pelican doseert de rock en metal tot een geweldige combinatie die louter naar meer smaakt. Nighttime Stories gaat alleen vervelen na ‘Full Moon, Black Water’. Het moment dat de laatste klanken van deze langste track van de plaat definitief verstomd zijn, is het moment waarop de luisteraar bewust wordt dat er actie gevraagd is. Repeat. Keer op keer. Zo’n plaat kan namelijk grijsgedraaid worden zonder dat deze gaat vervelen. De afwisseling en de sound zijn hier dan ook belangrijke troeven in.

Zes jaar was het wachten, maar dan heb je ook wat. Pelican heeft met Nighttime Stories een plaat gemaakt die alleen zij kunnen maken: instrumentale door metal beïnvloede rock welke van top tot teen boeit. Op zo’n plaat wil je wel wachten!