Pénitence Onirique – Vestige

In 2016 kwam de in 2015 opgerichte Franse band Pénitence Onirique met de langspeler V.I.T.R.I.O.L.. Sinds die schijf is er veel veranderd voor deze in de black metal acterende groep. Alleen de zanger van dienst is nog te vinden in de huidige line-up. De overige leden zijn allemaal nieuw. Het herboren Pénitence Onirique is beloond met een contract bij Les Acteurs De L’Ombre Productions. Via die platenmaatschappij komt de band met de langspeler Vestige.

Om de black metal van Pénitence Orinique goed te begrijpen moet men de muziek inschatten in de hoek waar ook Der Weg Einer Freiheit en Regarde Les Hommes Tomber te vinden zijn. Post-black metal zou dus een betere benaming zijn voor wat Pénitence Onirique de luisteraar voorschotelt. Dat blijkt bijvoorbeeld sterk in het meeslepende ‘La Cité Des Larmes’. Hoe de opbouw verloopt van het indrukwekkende ‘Les Sirènes Misérables’, getuigt hier ook van. De vocalen doen pas na drie minuten hun intrede. Dat is overigens met zijn ruim negen minuten speelduur direct ook de langste track op Vestige.

In ruim drie kwartier passeren er zeven tracks aan het luisterende oor. De kortste van het geheel is ‘Hespéros’. In nog geen drie minuten laat Pénitence Onirique daar de luisteraar even wegdromen met een zweverige passage waar de rust in de gitaren en drums zegeviert. Het is slechts een kort moment van bezinning voordat Pénitence Onirique met ‘Extase Exquise’, ‘Souverainité Suprême’ en ‘Vestige’ nog twintig minuten aan post-black metal vuurwerk presenteert.

Het moge duidelijk zijn dat de nieuwe line-up er zeker niet voor heeft gezorgd dat deze band zich uit de kijker heeft gespeeld. Iedereen die de eerder aangehaalde bands hoog heeft zitten, zal blind Vestige kunnen aanschaffen. Blijkbaar heeft Frankrijk een rijke bodem voor de post-black metal. Een dijk van een plaat.