Portico Quartet – Memory Streams

De uit London afkomstige band Portico Quartet staat erom bekend dat ze hun muziek telkens opnieuw uitvinden. Er zijn momenten dat men meer akoestisch te werk ging, terwijl de elektronica hen net zo goed kan grijpen. Daarom is het maar de vraag waar Portico Quartet op hun vijfde langspeler heen laveert. Memory Streams komt uit via Gondwana/NEWS.

Wat in acht genomen moet worden bij Portico Quartet is dat deze band instrumentaal handelt. Alles draait dus om hun muzikale fundament, geen zangpartijen die de rode draad kunnen vormen. Memory Streams laat horen dat de haast tokkelende toetsen en de rustgevende blazers een belangrijke rol vervullen in deze haast constante stroom van rust. ‘Gradient’ laat horen dat Portico Quartet daarbij de opbouw uiterst secuur verzorgt. Heel subtiel komt de percussie daar in het nummer, om zo een geheel nieuwe wending aan de song te geven. Vanuit de rust wordt het ineens licht opzwepend.

Memory Streams is een plaat geworden waarop de Londonaren negen nummers hebben geplaatst. Het beste is eigenlijk om ze in zijn geheel, en dus op de volgende van de tracklist, te beluisteren. Dan zal de luisteraar in een flow komen. De subtiele melodieën werken haast hypnotiserend. Opener ‘With, Beside, Against’ en ‘Ways Of Seeing’ zijn daar goede voorbeelden van.

De nieuwe plaat van Portico Quartet sleept de band de luisteraar naar de sfeer waarin dromerig genieten en de wereld om hem heen vergeten kan worden. Memory Streams is in al zijn betoverende rust een schijf om van te genieten.