PULVER – Kings Under The Sand

Voor vandaag een kijkje wat onze Duitse buren te bieden hebben. Deze Duitsers produceren sinds 2016 een potje heavy metal. Nu komen ze eindelijk met hun eerste langspeler voor de dag. De band is tot nu toe nog steeds compleet. Hun splinternieuwe stukje kunst heet Kings Under the Sand. Het betreft een tracklist dat bestaat uit acht heavy metal nummers met een totale duur van 36 minuten. Het album wordt uitgebracht door Gates Of Hell Records en komt officieel 10-05-2019 uit. Pulver neemt je mee naar de sound van de jaren 70/80 maar dan in een wat nieuwer jasje!

Instrumentaal, zo begint Kings Under the Sand . Alleen maar een kijkje naar de instrumenten waarmee ze je opwarmen voor het nieuwe album. De nummers gaan lekker door op een lekker old school heavy metal maniertje. Zo ook ”Phantom Hawk”. Het is een nummer die nog wel even in je hoofd blijft hangen nadat je het hebt geluisterd. Tot nu hoor je lekker afwisseling in de riffs en ook in het ritme. Het vierde nummer is vernoemd naar het album. Het heeft een flink tempo en het is zeker een meezing nummer. Ondanks dat de band nog niet heel lang bestaat weten ze een heerlijk potje heavy metal neer te zetten. Het is misschien niet op alles even origineel maar het is zeker niet slecht. Wat ook een pluspunt is dat je tot nu toe erg goed de bas hoort. Vaak valt die niet goed te horen, maar hier zeker wel. Midden in het nummer krijg je ook een interessante breakdown. Het heeft als het ware echt emotie in zich.

De tweede helft begint redelijk uniek. Trage gitaren, interessant drumwerk eronder. Dit zorgt voor een redelijk zwaar nummer dat ook bombastisch is. ”Warrior Caste”, een nummer wat buiten standaard heavy metal ook wat zweverigs heeft. De bas krijgt meer aandacht in het nummer. De gitaar speelt een riff die erg machtig klinkt en daardoor erg goed past bij de tekst. De zanger Dave zingt tot nu toe ook erg gevarieerd. Dit omdat hij zeker niet op één toonhoogte blijft hangen. De tonen op het begin bij het een-na-laatste nummer geven iets treurigs weer. Maar ook heel tegenovergesteld. De naam van het nummer komt precies goed tot zijn recht. Het nummer heet namelijk Alpha Omega. In dit nummer komen er alleen maar instrumenten naar voren. Het samenspel tussen de gitaren zit onder andere erg goed in elkaar. Kings Under the Sand eindigt met het nummer ”Curse Of The Pharaoh”. Het is een nummer van zes minuten. Het nummer betreft voldoende afwisseling maar geen scheurende gitaren meer zoals de rest van het album.

De nummers op het album hebben echt een perfecte duur. Het begin van Kings Under the Sand doet zich op sommige punten wel bekend voordoen. En zeker niet op alle punten even origineel. Gelukkig komt hun eigen sound meer naar voren na de eerste paar nummers. Het is wel zo dat de nummers van het begin ervoor zorgen dat het erg toegankelijk is wat in tegenstelling tot de andere nummers weer niet zo is. Wat ook erg opvallend is als je het album luistert is, dat het begin veel opgewekter en vrolijker klinkt dan de rest. De rest op het album is wat zwaarmoediger en valt dus wat zwaarder te verteren. Nummers als ”Phantom Hawk” en ”Kings Under the Sand” zijn echt nummers die goed blijven hangen. Toch ondanks de laatste nummers meer hun eigen sound hebben blijven ze minder goed hangen. In ieder geval prima album alleen was het mooi geweest als ze de energie van het begin ook in de rest hadden gestoken.

Latest posts by Nikky v.d.B. (see all)