Queensrÿche – The Verdict

Queensrÿche
The Verdict
Release datum: 01-03-2019

Het lijkt wel een eeuwigheid geleden te zijn maar
Queensrÿche heeft hun eerste full-lenght album uitgebracht sinds 2015! Dit is maar liefst hun 15e album voor deze Amerikanen. Het gloednieuwe album heet The Verdict. En is te verkrijgen sinds 01-03-2019. Het album is uitgebracht door Century Media. Queensrÿche heeft door de jaren heen redelijk wat verschillende muzikanten versleten. De zanger Todd La Torre is te horen op hun albums sinds 2013. In het nieuwe album The Verdict, is hij niet alleen verantwoordelijk geweest voor de zang, maar ook voor de drums en dit gaat hem goed af. Eigenlijk is Queensrÿche, Queensrÿche niet meer. Ze bestaan nog maar uit 2 oorspronkelijke leden nadat Scott Rockenfield er niet meer in zit. Ook qua muziekstijl zit er redelijk wat verandering in en zie je duidelijk wie hier de touwtjes in zijn handen heeft.

Laten we nu even een kijkje nemen in het nieuwe album. Het album bestaat uit 10 nummers die bij elkaar zorgen voor 44:14 minuten aan metal. The Verdict begint met het nummer ”Blood of Levent”. Gelukkig hebben we al een voorproefje gekregen op dit nummer. Het nummer was al uitgebracht als single. Ze hebben dit met drie nummers van deze plaat gedaan. The Verdict is redelijk anders vergeleken als je terug de tijd in zou gaan met de oude leden van Queensrÿche. Het werk op dit album komt al redelijk bekend voor, en is niet op alle momenten erg pakkend. Je merkt duidelijk de invloed van Todd La Torre. Je merkt duidelijk dat hij het grotendeels het voor het zeggen heeft gehad. Wel bewijst Todd La Torre dat hij een getalenteerde muzikant is. Dit bewijst hij niet alleen met de zanglijn, maar ook met de drums die hij heeft geschreven.

Een wat meer pakkend nummer op het album The Verdict is het nummer ”Inside Out”. Het is een wat origineler nummer vergeleken met andere nummers op deze plaat. Het nummer doet je iets meer denken aan hun oudere werk. Hetzelfde vind ik ook voor Dark Reverie, het pakt je wel iets meer dan met de rest van de nummers op het album. De rest van de nummers op The Verdict zitten zeker goed in elkaar, maar ze zijn niet heel erg bijzonder. Het is een prima album met goede nummers, maar ik vrees dat dit album na een paar keer luisteren in een hoekje beland om te liggen verstoffen en het maar amper gedraaid zou worden.

The Verdict zit zeker muzikaal goed in elkaar. Er valt muzikaal niks te zeggen erover. Er valt niks te zeggen over hoe het geproduceerd is. Het album is en blijft niet heel erg pakkend en niet heel erg origineel. De riffs in het album blijven niet hangen, en pakken niet. Wel is dit album wat harder vergeleken met hun afgelopen twee albums. De invloed van Todd La Torre is groot op dit album. Het album doet me meer denken dat het meer van Todd La Torre is, dan dat er nog iets van Queensrÿche over is. Todd La Torre is zeker geen slechte muzikant, maar ik denk dat het echte typische Queensrÿche er niet meer is en dat we het maar moeten beschouwen als een nieuwe weg die Queensrÿche is ingeslagen. Todd La Torre heeft ons immers wel duidelijk laten merken dat hij wel een waardige zanger is voor Queensrÿche.

Voor mensen die toch het concert van hun niet willen missen, zaterdag 3 augustus treden ze op in de Effenaar in Eindhoven.