Ralph de Jongh – Roadtrippin

Muziek maken is draait om het delen van plezier met elkaar en het geven van energie aan elkaar. Die energie zorgt vervolgens weer voor mooie creatieve processen. Bij Ralph De Jongh gaan die processen snel. Hij kwam eerder dit jaar met Quantum, welke vier schijven aan muziek met zich meebracht. Nu heeft hij nog een release met vier schijven in petto voor de liefhebber van blues. Roadtrippin komt uit via zijn eigen Ralph de Jongh Recordings.

Vier schijven dus. Dat betekent veel materiaal. Tel daarbij op dat elke schijf tot de nok toe gevuld is en men snapt dat hier een document ligt met meer dan vijf uur aan muziek. Het gros van de tracks is opgenomen op 8 augustus 2019 in de Jan Kisjes Studio. Daar streek Ralph de Jongh met zijn muzikale kompanen neer. Hadden de bandleden vooraf durven denken dat er zoveel materiaal uit voort zou komen?

Eigenlijk is het vanaf de eerste klanken in ‘It Must Be Me’, waarmee de eerste schijf opent, dat Ralph de Jongh de luisteraar grijpt. Wie het volume op een juiste wijze afstelt, een goede stoel vindt en zichzelf iets smakelijks in de hand geeft, zal wegdromen bij de zowel krachtige als ingetogen bleus. De uitstekende gitaarpartijen van Chi Ron Schut zorgen ervoor dat de band ook lange passages instrumentaal weet te boeien. Daarbij moet ook worden aangehaald dat Ralph de Jongh in Elmore James van Dodewaard een drummer heeft gevonden die veel gevoel heeft voor wat nodig is. Die durft ook teruggetrokken te drummen, waardoor hij anderen laat schitteren.

De vierde schijf is de enige in het geheel die licht afwijkt. Deze is ook tot de nok toe gevuld, maar bevat niet alleen werk vanuit die befaamde studiodag. ‘Ocean Of Love’, ‘Message’ en ‘Boy Boy Boy’ zijn opegenomen bij Omrop Fryslan. Hier wordt hij op een mooie wijze bijgestaan door drummer Arie Verhaar en Tim Berkenholz op gitaar. Op deze manier krijgt de luisteraar ook nog een beetje mee van de energie die Ralph de Jongh live los maakt. Overigens bevat diezelfde schijf ook ‘Look At Me In The Blue Sky’. Dat nummer onderstreept het muzikale plezier wat er tussen de muzikanten speelt. Dat zorgt voor mooie contrasten in de sound die samen weer een mooi spel vormen.

Muziek maken tot een kunst verheffen, kan alleen als de leden elkaar goed aanvullen, als het plezier er is en als het juiste gevoel voor creativiteit er is. Dat alles lijkt op Roadtrippin vier schijven lang in balans. Nu de herfst zijn intrede heeft gedaan, is het niet erg om een middag of een avond de wereld afzijdig te houden en volledig onder te worden gedompeld in meer dan vijf uur aan Ralph de Jongh.