Red Dead Roadkill – Sweet Songs Of Anguish

Iets is er niet helemaal duidelijk. Als de nieuwe plaat van het Duitse Red Dead Roadkill wordt doorgenomen, blijkt uit het boekje dat de band een duo is. Wie de band googelt, ziet een vijftal en ook de info op het wereldwijde web omschrijft de band als vijfkoppig rockmonster. Feit is dat de muziek klinkt als het product van een band. Sweet Songs Of Anguish verschijnt via Fastball Music.

Deze Duitsers staan voor pakkende hardrock met een vrouw aan het front. Bij vlagen klinkt Red Dead Roadkill alsof Lacuna Coil samen met Aerosmith speelt. In ‘Hail To The King’ krijgen de vrouwelijke vocalen ook gezelschap van de mannelijke tegenhanger. Dat geeft een mooie extra laag in de muziek. Overigens blijkt in dat nummer ook sterk dat de industrial ook nog stiekem zijn sporen heeft nagelaten in de muziek van Red Dead Roadkill. Opener ‘Unleash The Beast’ is daarentegen meer gericht op de hardrock pur sang.

Op Sweet Songs Of Anguish staan twaalf tracks. Het fijne van deze tracklist is dat Red Dead Roadkill niet doet aan intro’s, outro’s en andere intermezzo’s. De twaalf nummers zijn dan ook allemaal gewoon nummers. ‘Cold’ laat horen dat Red Dead Roadkill ook nog een powerballad in de vingers heeft, terwijl ‘Pretty In Silence’ riffs bevat die zelfs de metalhead los zal krijgen. Door de fijne vrouwelijke vocalen blijft het geheel echter toch toegankelijk. Hierdoor kunnen de muzikanten de heavy partijen aanhalen, zonder de rockliefhebbers af te stoten. In dat kader doet Red Dead Roadkill ook aan Lacuna Coil denken.

Wie overall kijkt, zal concluderen dat Sweet Songs Of Anguish geen tegenvaller is. Red Dead Roadkill laat namelijk horen op een gevarieerde manier te kunnen rocken en op die wijze de breed georiënteerde luisteraar goed te kunnen boeien. De sound had misschien soms wat minder vlak mogen zijn, maar dat is ook het enige punt wat je kunt aanmerken.