REPENT – Condemned To Fail

Het is weer eens tijd voor een flink potje thrash! Met niemand minder dan de Duitse Repent. Repent is thrashmetal band dat is opgericht in 1992 en al aardig wat heeft uitgebracht. Condemned to Fail is hun vierde langspeler die ze hebben uitgebracht. We hebben wel maar liefst zeven jaar moeten wachten op dit nieuwe werk van hun. Dus nu moeten we ook hopen dat er na die zeven jaar echt wat goeds op tafel staat. Het album thema is dat de mensen en de aarde in harmonie zouden moeten leven. Dat klinkt wel als een hedendaags thema. Het album bevat negen nummers die zijn uitgebracht door High Roller Records.

Direct toen ik het album opzette spatte de nieuwe sound eruit. Je hoort direct wel dat het erg modern is opgenomen wat dan wel weer toepasselijk is bij hun thema. Maar of het album echt modern is en vernieuwend is nog de vraag. In de eerste paar nummers hoor je vrij duidelijk al dat het niet heel erg vernieuwend is en meer een imitatie is van andere succesvolle Duitse thrash bands. Je hoort flink wat Destruction erin terug en ook wat Kreator. Dat is zeker niet origineel meer. Vooral voor een band die al zo lang mee gaat. De nummers gaan er in een rap tempo erdoorheen en voordat je het door hebt ben je zo al bij het vierde nummer op de plaat. Het vierde nummer heet ”Repent” en is dus vernoemd naar hun. De opening is erg strak en gewoon typisch thrash. De ritme en de riffs passen ook erg goed bij de moderne thrash. Gelukkig hoor je hier en daar wel wat unieke riffs in terug.

Ondertussen komen we aan bij de tweede helft van Condemned to Fail. Toch heeft het album een aangename sfeer en lekkere thrash riffs. Maar uniek is wat anders. Sommige nummers beginnen na verloop wel wat op elkaar te lijken. Al is de opening van het zesde nummer wel weer echt lekker beukend. Toch is het thema van het album wel iets wat veel goed maakt qua hoe de muziek in elkaar zit. Het is zeker een accuraat thema en het is erg goed van hun dat ze er over zingen. Het een-na-laatste nummer heeft een lekker tempo. Ideaal om op te moshen om zo te zeggen. Het nummer heet ”Wimpreaper”. Een goede aanvulling is de backing op zijn tijd. Al hoor je deze backing wel vaker tot nu toe. De afwisseling en de overgangen zijn in dit nummer goed gedaan. Condemned to Fail sluit af met het nummer ”The Worst Is Yet to Come” een lekker nummer die goed uitpakt bij het album. In ieder geval de boodschap van het album is duidelijk.

Voor Kreator en Destruction fans zou dat album prima te verteren zijn. Toch mis je hier en daar wat unieke aspecten aan het album. Voor een thrash liefhebber zou dit album gewoon simpelweg een thrash album zijn met een modern geluid maar zonder originaliteit. En als we kijken naar de moderne thrash zijn er veel betere bands. Als de bandleden van Repent net wat meer tijd in het album hadden gestopt dan was het zeker een stuk beter. Het komt er een beetje uit van ja we hebben zeven jaar niks gedaan laten we nu snel maar eens wat doen. In ieder geval het is zeker geen slecht album maar na een paar keer luisteren is het niets meer dan een thrash album. Al denk ik wel dat het live echt eruit kan knallen als je ze dan ziet. Je moet gewoon lekker mee beuken met de muziek en dan komt het goed. Dit was in ieder geval Repent met Condemned to Fail.