Rome – Le Cenere Di Heliodoro

Het is misschien een beetje verwarrend, maar de band die Rome heet, een Italiaanse titel aan de plaat meegeeft, een tracklist heeft vol Engels-, Frans-, Duits- en Italiaanstalige titels, komt uit Luxemburg. Via Trisol Music Group komt dat gezelschap rondom Jerome Reuter met de langspeler Le Cenere Di Heliodoro.
De vierenveertig minuten die deze langspeler duurt, is verdeeld in twaalf tracks. Nadat de band in ‘Sacra Entrata’ het bal op een groteske wijze, die doet denken alsof de terugkomst van de Romeinse keizer zelf wordt aangekondigd, is geopend, komt het echte gezicht van Rome in ‘A New Unfolding’ pas echt aan de oppervlakte. Dat eigenlijke gezicht heeft iets vertellends waarin Leonard Cohen en Nick Cave samen rond een kampvuur zitten, terwijl mist hen benadert en de galjoenen niet ver in een rap tempo hun opwaartse mars voortzetten. Hierdoor trekt Rome spel voor het oor naar een dimensie die niet te begrijpen zal zijn voor iemand wiens oor louter getraind is door muziek uit de Top40.
Le Ceneri Di Heliodoro is alweer het dertiende kunstwerk van Rome. Dat Rome daarop politieke steken durft uit te delen, blijkt in ‘The West Knows Best’. De luisteraar moet zich niet direct laten misleiden door titel. ‘Fliegen Wie Voegel’ is vervolgens donker als Nick Cave, terwijl de sferen van The Wall van Pink Floyd ook op de achtergrond dwalen. Het is allemaal onderdeel van een groter geheel. In dat kader moet ook het afsluitende staaltje geschiedenis in ‘Desinvolture’ ook geplaatst worden.
Niets is wat het lijkt. Als die uitspraak boven de repetitieruimte van Rome zou hangen, zou niemand daar van staan kijken. Le Ceneri Di Heliodoro kan alleen beoordeeld worden als deze in zijn geheel genoten wordt. Een kunstwerk koopt men echter ook niet alleen voor de helft of voor de lijst.